Deník člověka

44 tisíc fanoušků a statisícové dosahy

Jak jsme získali 44 tisíc fanoušků a vyšší stovky tisíc reakcí a dosahu měsíčně v České republice?

Skrolujte dolů

Projekt Deník člověka, pro který jsem realizoval marketing v letech 2018-2020, patří asi k nejzajímavějším vůbec.

V tomto článku se dozvíte, jak jsme získali..

  • přes 44 tisíc fanoušků na sociálních sítích Facebook a Instagram
  • přes 500 tisíc interakcí s uživateli v Česku měsíčně 
  • tisíce nových emailových kontaktů

A kromě toho si povíme o 5 zásadních lekcích, které jsem se díky tomuto projektu naučil a které můžete využít i vy ve vašich projektech na sociálních sítích.

Co je Deník člověka?

Deník člověka je internetový magazín pro ženy. Věnuje se převážně tématům  vztahů a osobního rozvoje. Web vznikl v roce 2017, ale skutečnou “slávu” si získal až o rok později, když jsme ho začali propagovat na sociálních sítích.

Jak to celé začalo

Magazín denikcloveka.cz původně vznikl jako zcela klasický digitální magazín, jaké byly populární v té době - pokrýval témata od osobního rozvoje přes finanční gramotnost až po podnikání.

Protože ale během prvního půlroku propagace získávaly články na téma vztahů drtivou většinu všech reakcí (a ostatní témata byla prakticky ignorována), rozhodli jsme se celý koncept poněkud změnit. V létě 2018 se proto celý Deník člověka transformoval v projekt zaměřený 100% na vztahy a cílený především na ženy.

Stovky tisíc reakcí

Následující dva roky se převážná část všech aktivit odehrávala na Facebooku, kde se projekt postupně rozrostl na 38 tisíc fanoušků, dalších 6 tisíc na Instagramu.

Kromě počtu fanoušků byl na Deníku člověka ale nejvíce dechberoucí celkový počet reakcí a výrazný dosah, který náš obsah přitahoval. Na svém vrcholu jsme se pohybovali ve vyšších stovkách tisíc lidí měsíčně, přičemž do reklamy (placené propagace obsahu) jsme investovali spíše jen jednotky tisíc korun měsíčně. O zbytek se postarala viralita a efektivní dlouhodobá obsahová strategie.

Reakce, komentáře, sdílení a dokonce ani fanoušci ale nejsou tolik důležití.

Důležitý je samozřejmě cíl.

Pokud máme velké dosahy, ale k ničemu nevedou, pak jsou zbytečné. V každém marketingovém projektu (a u sociálních sítí obzvlášť) je klíčové mít dlouhodobý záměr, ke kterému náš obsah směřuje.

Ve firmách občas ukazuji následující marketingový model:

Na konci míváme obvykle prodej nebo poptávku.

Tomu ale předchází několik různých typů obsahu.

Konkrétně na sítích obvykle umisťujeme tzv. “fragmentované kusy” obsahu, jejichž účelem je získat pozornost, budovat vztah a posouvat uživatele v pyramidě směrem dolů.

V tomto projektu bylo eventuálním cílem prodat knihu.

Protože jsme obsah publikovali již delší čas (měsíce), po spuštění prodeje jsme instantně obdrželi desítky a desítky objednávek.

Postupně se úspěšně vyprodal celý tehdejší sklad.

Podobný marketingový model ale uplatňujeme na sítích i v jiných oborech a odvětvích. Principy jsou to relativně univerzální.

Lekce 1: Naslouchejte tomu, co si žádá trh

Největší lekcí tohoto projektu byla nutnost naslouchat tomu, co si žádá trh a potenciální zákazníci. 

Díky průběžné analytice jsme věděli, že téma vztahů bylo nejúspěšnější - a tak jsme neváhali změnit celý původní koncept “obecného” digitálního magazínu.

Úplně stejně jsem ale postupoval i při vylepšování obsahové strategie a psaní příspěvků. Analyzoval jsem, jaká témata ale i jaké typy příspěvků mají nejlepší výsledky, a z těch jsem následně vycházel při tvorbě dalšího obsahu.

Naprosto stejně se postupuje i u jakékoliv jiné firmy v obsahovém marketingu.

Lekce 2: Neodvádějte lidi pryč ze sítí

Dříve bylo velkým zvykem (a dodnes to tak někde funguje), že profily na sociálních sítích sloužily spíš jako “odkladiště” pro odkazy na firemní weby a blog.

Firmy prostě přesdílely na Facebook odkaz na článek. A tím to haslo.

Bohužel tohle není úplně funkční metoda. Počet lidí, kteří se z Facebooku (nebo Instagramu) prokliknou na tento odkaz je zcela minimální.

Mnohem lepší je obsah publikovat přímo na síti a nechat uživatele, aby ho konzumovali tam.

Na web pak poslat pouze ty, kteří téma zajímá více do hloubky.

Tomu se samozřejmě musí obsah přizpůsobit. Nejde na Facebook či jinou síť překlopit celý blogový článek nebo celou produktovou stránku. Pouze úryvky, kratší články nebo ideálně videa, reels a podobně.

Lekce 3: Podporujte organický obsah reklamou

Sociální sítě neznamenají marketing zadarmo.

Publikovat obsah bez využití placené reklamy je povětšinou jako házet hrách na zeď. S jedinou výjimkou sítě Tiktok, kde organika stále funguje skvěle, je u ostatních sítích nutné minimálně v začátcích publikovaný obsah podpořit propagací.

Kombinace obsahu a reklamy je nejrychlejší cesta k růstu a má skvělé výsledky, pokud je uchopena dobře.

Lekce 4: Najděte TOP obsah a ten recyklujte

V průběhu dvou let jsme na Deníku člověka publikovali až několik stovek příspěvků, obrázků, videí. 

Zcela stěžejní bylo průběžně vyhodnocovat, jaký obsah měl nejlepší výsledky. Ten jsme následně recyklovali.

Z několika stovek příspěvků bylo třeba 10 takových, které opakovaně získávaly tisíce sdílení. Jednou za čas jsme je proto přesdíleli znovu - a nebo jsme je také využívali v reklamě, abychom za co nejméně peněz získali co nejvíce pozornosti nových uživatelů.

Lekce 5: Síla je v komunitě

Projekt mimo obsah také hodně podpořila komunita skalních fanoušků.

Kromě 44 tisíc odběratelů na profilech jsme založili i diskusní skupinu.

Tam mohly uživatelky a další odběratelé společně diskutovat stěžejní témata Deníku člověka.

Skupina se rozrostla na 7 a půl tisíce registrovaných, kteří tak projektu dodali zcela novou úroveň a dodnes (2024) ho tak udržují při životě, i když projekt sám o sobě již od roku 2021 není aktivní.

Chcete také růst na sítích?

Zaujalo vás, jak jsme postupovali v případě tohoto projektu? Chtěli byste se dozvědět něco víc o tom, jestli by takový marketing dával smysl i pro vás a vaši firmu? Ozvěte se mi a můžeme to nezávazně probrat.

Kontaktujte mě nebo si přečtěte víc o službách pro firmy.

Případně, pokud se chcete dozvědět ještě něco víc o online marketingu pro malé české firmy, doporučil bych vám tyto články: