Jak jsme klientovi zvýšili během pár měsíců reach o 1000 % na Facebooku.
V tomto článku se dozvíte, jak jsme..
Vzhledem k agresivní konkurenci je tato případová studie anonymní, aby nedošlo k vyzrazení důležitých informací. Protože nemohu ukázat konkrétní ukázky z projektu, ukážeme si spíš návod “jak na to”.
Získat maximální dosah na sociální síti v základu nevyžaduje nic odlišného nebo “revolučnějšího” než ostatní cíle v rámci obsahového marketingu. Stačí se držet elementárních principů.
Tím je především velmi dobře znát cílovou skupinu a na co nejlépe reaguje.
Ještě před tím, než se ale pustíme do konkrétního návodu, je důležité si zodpovědět jednu věc.
Potřebujete nutně milionový reach?
Dává to smysl ve vztahu k vašim cílům?
Ono je to samozřejmě velmi “sexy” mít na český trh tak nezvykle mohutná čísla a já samozřejmě rád tohoto úspěchu využiji pro případovou studii, abych doložil potenciálním klientům své zkušenosti a schopnosti, ale realita je taková, že to není něco, co byste nutně měli chtít i pro vaši firmu.
My jsme v tomto konkrétním případě měli jediný cíl - maximalizovat naše dosahy a budovat silnější povědomí o značce na masové škále.
Pokud by ale naším cílem bylo například především zvýšit prodeje pro nějaký velmi specifický (např. technologický) produkt, který má v České republice jen malou cílovou skupinu, nemusí takto oslovovat masy lidí vůbec dávat smysl.
Naopak bychom šli spíš po úzce vyprofilované cílové skupině s velmi konkrétním sdělením a tím tak i dosahovali výrazně nižších čísel (v dosahu), zato ale zajímavějších tržeb.
Proto ve svých článcích opakovaně zdůrazňuji nutnost o marketingu přemýšlet koncepčně a dopředu si ho správně plánovat, jako například v tomto článku.
Teď už ale pojďme na to.
Pokud chceme maximalizovat dosahy a engagement, pak je v současné chvíli jeden jediný formát, který nám může zajistit úspěch.
Tím je video.
Konkrétně krátká (short-form) videa typu reels.
Možná z mých ostatních článků víte, že nemám rád univerzální prohlášení.
V marketingu málokdy existují pravidla, která by pro všechny případy fungovala stejným způsobem (a proto každá firma potřebuje trochu jiné, na míru sestavené postupy). Co se týče reache na sítích, u toho jsme ale v posledních 2 letech hodně testovali různé formáty u různých projektů.
Příspěvky, fotky, videa, statusy, kooperace a další.
Zkoušeli jsme ledacos, a proto se v tomto ojedinělém případě nebojím univerzálně říct, že jsou to právě krátkometrážní videa, která tohoto cíle dosahují nejlépe.
Zároveň platí, že pokud má video dosáhnout co největší virality, tak:
Není náhoda, že nejvirálnější videa splňují všechny tyto body.
Ukažme si pár příkladů:
Pojďme si ukázat, kde hledat nápady na taková videa a jak je tvořit.
To, co teď řeknu, možná vyzní nekreativně a neoriginálně.
Věřím, že není třeba znovu vynalézat kolo.
Pokud chcete zvýšit své šance na úspěšný virál, inspirujte se a kopírujte úspěšná videa. Například ze zahraničí.
To je nejjednodušší způsob, jak výsledků docílit rychle.
Já používám službu Apify, kde najdete spoustu různých scraperů*, které umožňují stahovat data ze sociálních sítí - TikTok, Instagram a Facebook.
*Scraper je nástroj, který automaticky prochází webové stránky nebo platformy a „sbírá“ z nich určité informace. Například může projít profily na sociálních sítích a z každého profilu si zaznamenat příspěvky a videa, počet lajků, komentáře nebo sdílení, aby člověk nemusel tyto údaje zjišťovat a zapisovat ručně.
Základní účet v Apify je zcela zdarma.
Po registraci stačí otevřít “Store” a najít si v kategorii “Social media” to, co potřebujete.
Pro virální videa je nejlepší scrapovat TikTok.
Případně Instagram, ale myslím, že TikTok bude bohatě stačit.
V rámci TikTok Data Extractoru stačí zadat hashtag, podle kterého se budou hledat videa, pak jen vyplnit nastavení a následně spustit.
Pro příklad jsem dal “cats”, což mi najde virální videa o kočkách.
Po spuštění scraper chvíli běží..
Většinou netrvá dlouho a export je hotový.
Ve výsledku je pak pro naše účely nejzajímavější počet zhlédnutí, lajků a komentářů u jednotlivých videí.
Já jsem si nechal pro ukázku vytáhnout jen 30 videí, ale libovolně můžete zadat mnohem více.
Jistě si dokážete představit, když budete mít takto data o stovkách videí, snadno narazíte na videa, která mají mnoho stovek tisíc nebo i miliony zhlédnutí.
Z těch už pak stačí si “půjčit” nápad a udělat si svoji vlastní variantu.
Ale samozřejmě toto není jediná cesta.
Virální video si můžete vymyslet sami od A do Z.
Pokud znáte dobře svoje téma a cílovou skupinu, máte k dispozici kreativního člověka schopného vytvořit poutavý obsah, tak proč ne.
Přesto myslím, že se tato inspirace z Tiktoku nebo Instagramu může velmi hodit.
Virální marketing je kapitola sama o sobě. Pokud vás opravdu zajímá a rádi byste se ho naučili, rozhodně doporučuji tento online kurz od One Peak Creative.
Marketéři z OPC v něm na spoustě konkrétních příkladů ukazují, jak dosahují milionových zhlédnutí na TikToku a dopodrobna rozebírají strukturu i proces tvorby jejich videí.
Za mě skutečně top.
V tomto článku si ukážeme jen pár obecných tipů, jak při tvorbě postupujeme u našich klientů.
Než začnete natáčet nebo vyrábět, určete si, komu je video určeno. Kdo je cílovou skupinou? A jakým způsobem (jaké téma) osloví co nejširší část této cílové skupiny?
Cílová skupina virálních videí by měla být složena minimálně z vyšších stovek tisíc lidí.
První vteřiny rozhodují. Při dnešní konkurenci a obrovském boji o pozornost uživatelů máte jen pár sekund, abyste diváka vtáhli. Začněte záběrem či informací, která okamžitě vzbudí zvědavost – může to být neobvyklý vizuální prvek, šokující statistika, vtipná hláška, nečekaná situace nebo silné emocionální sdělení.
Dlouhé úvody, loga a zbytečné vysvětlování hned na začátku jsou zničující. Spolehlivě zabijí viralitu. Nabídněte hodnotu okamžitě: buď zábavu, užitečnou informaci nebo silné emoce.
Jak již bylo řečeno, videa, která vyvolávají smích, dojetí, úžas či hněv, mají větší šanci na virální šíření. Diváci rádi sdílejí obsah, který v nich vyvolá výrazný emoční náboj.
Kromě emoce můžete zauvažovat i o zapojení minipříběhu. Ideální je jednoduchá narativní struktura: nastolení problému nebo situace, vyvrcholení a pak překvapivý či uspokojivý závěr. Příběh dodává videu soudržnost a zvyšuje zapamatovatelnost.
Virály se často šíří z toho důvodu, že přinášejí něco, co lidé ještě buď neviděli nebo to aspoň neviděli v takové formě. Tzn. může to být nový úhel pohledu, unikátní vizuální styl nebo neotřelé zpracování populárního tématu.
Lidé mají zároveň rádi opravdovost. Mnoho virálních videí zobrazuje okamžiky nebo témata ze skutečného života, reálné emoce, přirozené reakce a podobně.
Jak jsem již říkal, ideální je délka do 1 minuty. Lidé mají omezenou pozornost a příliš dlouhý obsah nedokoukají.
Co je ale úplně stejně důležité, je právě tempo videa. Rychlý střih, více záběrů, změny perspektivy a hudební podkres pomáhají udržet zájem. Každá vteřina by měla mít svůj význam! Nebojte se odstranit, co není ve videu nutné (nebo je pomalé, utahané atd).
Viralita často souvisí s dobrým načasováním. Když se strefíte do aktuálního trendu nebo tématu, máte větší šanci. Sledujte, co právě letí ve společnosti, na sociálních sítích či v médiích. Videa navázaná např. na svátky, sportovní události či kulturní fenomény mají potenciál zaujmout více lidí díky relevanci.
Díky moderním aplikacím, které nám umožňují nápady na virální videa hledat velmi snadno, a nebo třeba i umělé inteligenci, se kterou si virální video dokážou vytvořit i studenti na základní škole, není obvykle problém virality dosáhnout.
Rád bych ale ještě jednou zopakoval:
Viralita a velká čísla nejsou všechno a je skutečně nutné promyslet, jestli vám přinesou to, co potřebujete.
Ono se to totiž může jednoduše zvrtnout:
Čím kontroverznější obsah, tím větší viralita, ale zároveň právě i riziko.
Řekl bych proto, že je jednak nutná opatrnost a druhak, že tento typ marketingu se hodí spíše pro:
Skvělou ukázkou z praxe je například McDonald.
Uvažte proto, nakolik se takové formáty hodí právě k vaší firmě.
Zaujalo vás, jak jsme postupovali v případě tohoto projektu? Chtěli byste se dozvědět něco víc o tom, jestli by takový marketing dával smysl i pro vás a vaši firmu? Ozvěte se mi a můžeme to nezávazně probrat.
Kontaktujte mě nebo si přečtěte víc o službách pro firmy.
Případně, pokud se chcete dozvědět ještě něco víc o online marketingu pro malé české firmy, doporučil bych vám tyto články: