Jak na online marketing a získat výrazně víc zákazníků?
Přečtěte si o konkrétním postupu, jak získáváme stovky zákazníků z online marketingu.
Máte firemní web a prodáváte produkty či služby (třeba i v dražší cenové hladině) a zároveň si kladete otázku, jak teda vlastně získávat zákazníky z internetu a úspěšně škálovat prodeje z digitálu?
Za posledních deset let se mým klientům podařilo prodat produkty a služby v hodnotě převyšující 100 milionů. A i tak si rok co rok s každou další lekcí a ponaučením víc uvědomuji, jak málo toho vím.
Online marketing je nepředstavitelně široká oblast složená z tisíců drobných částí, mnoha viděných i neviděných souvislostí a celé řady různých disciplín, která každá vyžaduje specifickou odbornost.
Přesto jsem se v tomto dlouhém a poněkud robustním článku pokusil popsat alespoň 10 základních stavebních bloků, o kterých je při plánování marketingu dobré přemýšlet.
Jsou to primárně právě tyto oblasti, na kterých se u klientů zaměřujeme nejvíce.
Cílem článku je:
Článek pokrývá jednotlivé stavební bloky tak, jak je chronologicky řešíme po sobě. Vše by mělo začít tvorbou strategie - což je slovo, na které už je řada lidí alergická, protože je užívané příliš často a mnohdy v nesprávném smyslu. Přesto je to úplný základ.
Teprve poté následují dílčí úkony a činnosti, ať už je to sestavování prodejních stránek nebo reklama, PPC nebo sociální sítě. Ke každému si něco řekneme.
*Disclaimer: Berte článek prosím s nadhledem a vědomím, že není v mých silách zde pokrýt všechny eventuality a podrobnosti, jakož není ani v silách jednotlivce pokrýt od A do Z takhle široké téma, o kterém bylo sepsáno tisíce knih.
Nikdo navíc nezná univerzální návod na úspěch a v každé situaci může být vhodný odlišný postup. Tento článek je mým pokusem shrnout důležité lekce a sdílet s vámi klíčové součásti celého procesu tak, jak jsem je navnímal za posledních 10 let.
10 bloků, o kterých si tu přečtete..
Upřímně si myslím, že jedna z nejtěžších věcí na marketingu, když s ním začínáte, je ovládnout své touhy a chtíč.
Cože?! Touhy a chtíč? O čem to sakra mluvím?
Mluvím o tom, že když jako podnikatelé máme svůj produkt nebo službu, chceme je začít co nejrychleji prodávat a vydělávat. Toužíme po tom, aby se to rychle rozjelo a abychom každý den viděli nové naskakující objednávky.
Na těchto pocitech a přáních samozřejmě není nic špatného. Pokud se tím ale necháme až příliš ovládnout, pravděpodobně rovnou skočíme do akce a neuděláme na začátku to úplně nejdůležitější - pořádně to celé nepromyslíme.
Ještě před tím, než investujeme peníze do reklamy a než začneme vyrábět články, videa, grafiku a cokoliv jiného, zkusíme si nejdříve zodpovědět tyto otázky..
S promyšlenými cíli se pak ptáme na další rozvíjející otázky.
Musíme se zamýšlet i nad zákazníky.
Do toho musíme zahrnout i konkurenci.
K tomu se pak váže otázka kanálů..
Celé to skládáme dohromady..
Je jasné, že nebude jednoduché si na všechny tyto otázky odpovědět. Některé odpovědi se navíc ukážou až v průběhu času.
Přesto je důležité si dát ten prostor nad nimi popřemýšlet. Pokud to uděláme, dá nám to velkou výhodu.
Mít promyšlenější plán hlavně ale znamená..
Na začátku spolupráce s malými firmami se na takové otázky s klientem ptáme, abych nejen lépe navnímal, jak o tom podnikatelé přemýšlí, ale především, abychom podle toho společně dokázali lépe navrhnout vhodnou marketingovou cestu.
Tento vyčerpávající ale nutný proces, pokud ho tedy lhostejně nepřeskočíme, nám položí základy marketingové strategie, ke které se budeme opakovaně vracet a neustále ji rozvíjet podle dosahovaných výsledků a nasbíraných zkušeností.
Jak trefně popsal marketingový stratég a můj dlouholetý mentor Michal Krutiš v rozhovoru pro Socials: “Slovo strategie si pro sebe překládám jako rozmyšlenost. Mám mít rozmyšlený svůj business a marketing? Mám. Strategie je, abych věděl, co chci dělat a jakými kroky na to půjdu.”
Když už se do vymýšlení strategie a dlouhodobého plánu pouštíme, je velmi šikovné si to zapsat někam, kam se můžeme i s kolegy opakovaně vracet a plán za běhu upravovat. Obvykle tak vše zaznamenáváme v aplikaci Notion nebo Dropbox, které napojíme na Trello nebo do jiných nástrojů, kde můžeme už řešit konkrétní úkoly včetně deadlinů.
Nicméně..
Přes tohle všechno věřím, že v jednoduchosti je síla.
Pokud jste na úplném prvopočátku, nezahlcujte se zbytečně množstvím dokumentů a plánů. Někdy je lepší si prostě ujasnit to nejdůležitější a naplánovat si jen několik málo ale o to více důležitých kroků, do kterých se následně s plnou vervou pustíte. Zbytek lze vždy tvořit za pochodu a průběžně.
Každou chvíli vyskakují na Facebooku marketingové kurzy, které slibují miliónové zvýšení prodejů, protože údajně učí nějakou “unikátní a revoluční” metodu, která každému okamžitě přinese úspěch.
To je ale velmi, velmi zavádějící..
Ne každý produkt lze marketovat snadno.
Každý produkt si navíc žádá i zcela odlišné postupy.
V mých článcích často najdete odkazy na případovou studii, kde jsem rozebral, jak jsme dostali klienta během docela krátké doby z nuly na 40 milionů ročního obratu. Odkazuji na ní samozřejmě proto, abych demonstroval nějakou odbornost a budoval s čtenáři důvěru, ale realita je taková, že tento zmíněný klient měl fantastický produkt (resp. službu).
Pokud nabízíme produkt, po kterém je na trhu obrovský hlad a zapropagujeme ho správně, rychlý růst je poměrně nevyhnutelný.
Mnohem obtížnější to je u produktů a služeb, které mají silnou konkurenci a třeba se od konkurenčních nabídek ani tolik neliší. Nebo případně v situacích, kdy na trhu není dostatečně velká poptávka na to, abychom dosáhli rychlejšího růstu.
Než se pustíme do jakýchkoliv větších investic, klademe si proto klíčové otázky..
Odpovědět si na ně můžeme i pomocí nástroje Value Proposition Canvas, který jsem vysvětloval na praktické ukázce v článku zde, nebo jednoduchým cvičením pro určení USP v několika větách.
Poznámka: Jestliže prodáváme službu, která se nijak dramaticky neodlišuje od konkurence, nevadí to. Je pak ale o to více důležitější komunikovat ji dobře a posílit ostatní části marketingu - např. důvěryhodnost a zákaznickou zkušenost, viz další podkapitoly tohoto článku.
Situace se dále komplikuje, pokud těch produktů a služeb nabízíme více.
Jelikož online marketing neznamená jen “naklikat” a zapnout reklamu, ale naopak vyžaduje hlubší přezkoumání a komplexnější přípravu, s větším množstvím produktů se zvyšuje i náročnost celého procesu = vyšší náklady na rozjezd.
Pokud má firma spíše omezený rozpočet, musíme si dobře určit priority.
Někdy k rozhodnutí ale nebudeme mít dostatek historických dat. Pak nám nezbývá, než to v praxi otestovat a data postupně nasbírat.
Při tomto testování nezapomínáme v propagaci cílit nejdříve na lidi, kteří chtějí nakupovat už teď (mají akutní zájem či potřebu).
Mít dobrý produkt, po kterém je reálná poptávka a který má ideálně i unikátní hodnotu oproti konkurenci, je základ pro úspěšný marketing.
Stejně tak klíčová je ale i nabídka.
Jinými slovy to, jak produkt či službu nabízíme potenciálním zákazníkům.
Lidé si často myslí, že produkt je to samé jako nabídka. To ovšem není.
Pokud chceme úspěšně prodávat, musíme myslet na oboje.
Ke každému produktu či službě bychom měli připravit vyladěnou nabídku, která návštěvníkům webu jasně řekne, jakou hodnotu z objednávky získá.
Copywriterka Míša Weikertová na blogu psala o hezkém ukázkovém příkladu, kdy byla schopná svému klientovi zvýšit obrat o 45 % z měsíce na měsíc jen díky tomu, že vyladila nabídku pro jeho produkt. Z původního popisu produktu “Objevte kouzlo farmářských krmiv!” udělali údernější “Konečně granule, které váš pes zbaští i bez kapsičky!”.
S našimi klienty máme velmi podobnou zkušenost.
Pojďme se podívat na naše příklady z praxe.
Můj klient Zakra s.r.o. prodává majitelům rodinných domů čističky odpadních vod. Kromě toho pro zákazníka ale dokonce připraví i všechny zákonem požadované dokumenty a povolení na úřadech.
Z počátku Zakra na svém firemním webu uváděla klasický argument “Zařídíme vám ČOV od A do Z” a tento argument fungoval. Lidé to chtěli a objednávali. Výrazný boom ale nastal ve chvíli, kdy jsme si položili otázku:
Díky tomu, že Zakra připraví vše, co zákazník potřebuje, a to včetně úředního povolení, ušetří zákazník nejen spoustu zbytečných starostí ale konkrétně i desítky hodin svého času a odhadem tak 3 dny volna z práce. Tomu jsme uzpůsobili nabídku.
Objednávky jsme zvýšili o 57 % meziročně po uvedení nového firemního webu s touto nabídkou.*
Jak vidíte, přesvědčivá nabídka nemusí být nic revolučního. Není nutné vymýšlet žádné zázračné sliby nebo kdovíco. Stačí se podívat na službu, kterou zákazníkům už teď děláte, a najít benefity (hodnotu), které díky ní zákazníci zažívají.
*Upřímná poznámka: Změna prodejních textů nebyla jediná věc, kterou jsme vylepšili, ale rozhodně k růstu přispěla.
Další můj klient, geodetická kancelář VISIONPLAN-3D, prodává zaměřování budov a další podobné práce pro stavební firmy.
Na první pohled se geodeti mezi sebou příliš neliší. Jen těžko se určuje “proč zvolit toho nebo toho”, a tak nakonec finální rozhodnutí většinou skončí na rozdílu v ceně. Vyřešili jsme to tak, že jsme v nabídkách začali komunikovat hodnotu, kterou zákazníci často chválili - díky velmi kvalitním výstupům zákazníci šetří ročně až desítky hodin zbytečné práce navíc.
Argument typu “naše geodetické služby vám šetří čas a zbytečnou práci navíc” se může zdát jako obyčejný, ale protože se dotýká palčivého problému cílové skupiny, tak funguje.
Zaznamenáváme meziroční zvýšení obratu o 30 %.*
V současné chvíli klientovi z webu denně proudí noví potenciální zákazníci.
*Stejně jako u Zakry i zde v kombinaci s dalšími vylepšeními na webu a v kampaních.
Když řeším svůj vlastní marketing, pokládám si stejné otázky jako u svých klientů.
Marketingových specialistů je na trhu spousta a mezi majiteli firem vůči nim často panuje nedůvěra, takže zdolat tuto překážku je docela komplikované.
Pro moji službu konzultace marketingu jsem proto například zvolil tuto nabídku:
Cena konzultace se obvykle pohybuje v jednotkách tisíc korun. Můj příslib v nabídce zní: “Pokud vám nevydělá nejméně 50 000 Kč, vrátím vám peníze!” a touto garancí se smluvně zavazuji na celý 1 rok po setkání.
Tento rozdíl v produktu a nabídce lze uplatnit napříč všemi obory a oblastmi.
Tyto jsou samozřejmě smyšlené, ale jistě chápete, oč běží.
Vyladěnou nabídkou práce nekončí. Klíčem je i efektivně otextovat samotnou prodejní stránku, aby návštěvníci skutečně odeslali poptávku nebo objednávku.
Většina malých českých firem na internetu chybuje:
V praxi to vypadá tak, že na stránku hodí obecný nadpis, ke kterému přidají pár odstavců textu, třeba i pár čísel a fotek, a tím to mnohdy končí.
Ačkoliv na tom není v podstatě nic špatného, bohužel to v mnoha případech nestačí. Snižuje to účinnost reklam a ošklivě prodražuje náklady na získání zákazníka.
Výrazně pak vítězí jejich konkurence, která si s tím dá práci, připraví si lepší texty a utrácí pak klidně poloviční částku za získání poptávek.
Jak na prodejní texty lépe?
Dobrá zpráva je, že nemusíte znovu vynalézat kolo. Existuje spoustu již hotových šablon a vzorů, kterými se lze inspirovat a výrazně si tak zjednodušit úsilí.
Například nedávno se na Linkedinu docela virálně šířil tento template od společnosti TuffGrowth:
Je to extrémně podobné tomu, jak pro klienty připravujeme prodejní stránky i my.
Firmám obvykle doporučujeme strukturovat prodejní stránky pomocí těchto klíčových prvků:
1. Úvodní sekce
Příklad:
2. Klíčové benefity
Příklad:
3. Detailní popis služby/produktu
4. Proces a fungování
5. Rozšířené benefity a hodnota
6. Budování důvěry
7. Sociální důkaz
8. FAQ sekce
Tato jednoduchá ale velmi účinná osnova vám vystačí ve většině případů. Pokud si nejste jistí, jak ji uchopit, napište mi a můžeme se na to podívat.
Psaní prodejních textů je složitá disciplína, která by vydala na celou knihu. Nebudeme proto zabíhat příliš do hloubky, ale podíváme se na několik důležitých tipů.
Aktivní jazyk vytváří pocit okamžitého přínosu a staví zákazníka do centra dění. Používejte slovesa v činném rodě a vyhýbejte se podmiňovacímu způsobu.
Špatně: "Je možné dosáhnout lepších výsledků..."
Dobře: "Dosáhnete lepších výsledků..."
Špatně: "Náš software byl navržen pro zjednodušení práce..."
Dobře: "Zjednodušte vaši práci..."
Zákazníci potřebují vidět jasnou hodnotu. Převeďte každý abstraktní přínos na měřitelný výsledek.
Špatné formulace:
Dobré formulace:
Místo obecných referencí využívejte konkrétní příběhy a čísla.
Špatně:
Dobře:
Nepoužívejte falešnou urgenci, ale najděte skutečné důvody pro rychlé rozhodnutí.
Špatné příklady urgence:
Dobré příklady urgence:
Usnadněte návštěvníkům webu orientaci v textu.
Nezapomínáme taky naše prodejní stránky průběžně testovat a zjišťovat, co funguje lépe. Proto pravidelně analyzujeme metriky (konverzi, prokliky, dobu na stránce) a A/B testujeme různé varianty.
Poznámka: Argumenty “proč zvolit naši firmu” nebo recenze zákazníků je důležité opakovat na všech prodejních stránkách. Nejen na úvodní straně, ale i u každé služby, produktu a tak dále. Nestává se, že by návštěvník pokaždé procházel celý web, takže je nutné, aby každá jednotlivá podstránka dokázala přesvědčit a prodat samostatně.
Každopádně..
Neexistuje univerzální správný způsob, jak prodejní stránky sestavovat. U každé firmy a v každé situaci může být odlišné řešení.
Při jejich vymýšlení můžeme proto využít jakoukoliv z dalších oblíbených marketingových metod, jako jsou například..
O těch se podrobněji dozvíte zase v jiném budoucím článku. Do té doby najdete dost informací na Googlu.
Dobrá nabídka je klíčová, ale lidé jí musí také uvěřit. To platí obzvláště tehdy, pokud prodáváme službu či produkt, který může zákazníka vyjít na desítky a stovky tisíc korun.
Proto ještě předtím, než investujeme své peníze do reklamy a propagace, musíme se ujistit, že jsme udělali následující.
Bez referencí nebo recenzí jako kdyby firemní web ztratil svoji duši. Alfa omega přesvědčivosti. Jestli má zákazník investovat své těžce vydělané peníze do naší služby (produktu), musí si být nejprve jistý, že u nás neudělá chybu.
Jak může tuto jistotu získat? Přečte si o lidech, kteří už v minulosti zvolili právě nás a byli spokojení.
Ziskové firemní weby vždy zobrazují dostatek recenzí.
A to různými cestami..
Přesvědčivost těchto recenzí lze podpořit i nezávislými recenzními stránkami - Google Business, Firmy.cz, Heuréka apod.
Pokud recenze na Googlu, Heuréce nebo jinde nemáte, pokuste se je co nejdříve začít sbírat. Lidé si vás budou často na internetu prověřovat! Jakmile někdo do Googlu zadá název vaší firmy, ve vašem zájmu by mu mělo vyběhnout co nejvíce (pozitivně laděných) zdrojů.
Důležitý TIP: Tyto recenze nefejkujte. Pokud vás algoritmy odhalí, způsobí vám fejkové recenze více problémů než užitku. Lidé navíc nejsou hloupí. Fejkové recenze bývají poznat na první pohled.
Stačí, pokud svým stávajícím zákazníkům rozešlete prosbu o recenzi s odkazem na dané recenzní místo. Nasbírat dost recenzí může chvíli trvat, ale dříve nebo později se tam hezky nakupí.
Pokud prodáváme něco, u čeho je vysoká konkurence (nebo je drahé), zákazník potřebuje nejdříve cítit hodně důvěry. Proto se snažíme referencí zobrazit co nejvíce a nebo příklady úspěchů rozepsat víc do hloubky a edukativně.
Obsah ve stylu “klientovi jsme získali objednávky za milion” nebo “rodině pana Nováka jsme ušetřili X tisíc Kč” nikoho nezajímají, dokud také neřekneme, jak jsme na to šli (nebo se nepodělíme o některé zásadní informace).
Čím více podrobnějších příkladů dokážeme na webu zachytit a ukázat, tím důvěryhodněji působí naše nabídka a výrazně stoupá pravděpodobnost, že si zákazník objedná právě u nás.
Rozdíl ve výsledcích a návratnosti naší reklamy je pak naprosto zásadní.
Jestliže například nabízíme službu, která zákazníkovi slibuje, že ho dostane z bodu A do bodu B, měli bychom návštěvníkům našeho firemního webu srozumitelně a na příkladech demonstrovat, že jsme tuto “cestu z A do B” pomohli v minulosti absolvovat už více zákazníkům.
To je samozřejmě důvod, proč na mém webu najdete na každém rohu odkazy na výsledky klientů a případové studie.
Každou z nich jsem rozepsal tak, aby obsahovala užitečné tipy, a mohl si z ní tak něco odnést kdokoliv, kdo zrovna řeší online marketing.
Pro to, aby obsah na firemním webu vytvářel skutečný zájem o služby, musí být hodnotný. Moje případovky jsou tak delší, než bývá zvykem.
Podobně příklady úspěšných projektů popisujeme i na webech klientů. V rámci B2B marketingu pro Modrý koník jsme pomocí případovek získali desítky zakázek:
S malými firmami se v prvních týdnech realizace marketingu vždy zaměřujeme právě na co nejlepší zobrazení referencí, recenzí nebo tvorbu i takovýchto případovek, protože to prostě funguje.
Zákazníci u nás nebo u vás objednávají, protože věří, že jim dokážeme pomoct vyřešit jejich problém či potřebu. Čím více nám věří, tím snadněji u nás objednají a tím méně budou i smlouvat o ceně. To samé platí naopak.
Na firemním webu se proto snažíme vždy uvádět co nejvíce argumentů a prvků, které podpoří vnímanou expertízu a autoritu naší firmy v očích zákazníků.
Může se jednat o:
A možné další.
Obzvlášť ve více konkurenčních oborech nebo tehdy, když propagujeme drahé služby a produkty, je velice účinné vzít expertní znalosti dotyčného klienta a sepsat velmi kvalitní články na jeho blog, které pak důrazně propagujeme.
To nám umožňuje mnohem snadněji postavit jeho firmu do role důvěryhodného a zkušeného experta, což v důsledku způsobí snížení ceny reklamy na zlomek původní částky a dlouhodobě pak výrazné naškálování tržeb.
Už v mém původním článku Obsah + Reklama = Zákazníci jsem mluvil o tom, že klientům škálujeme prodeje a navyšujeme zisk tvorbou navazujícího obsahu.
Ukazoval jsem tuto “pyramidu škálování prodejů”, která znázorňuje pořadí priorit jednotlivých oblastí, kterým bychom se měli věnovat.
Předchozí kroky, které jste v tomto článku přečetli, tak spadají do nejspodnější části “Prezentace firmy + nabídka”.
Reklamě se budeme věnovat už za chvilku, ale pojďme teď mrknout ještě na obsah.
Častým selháním firemního marketingu bývá totiž právě nedostatek obsahu, který může potenciálním zákazníkům pomoci pochopit nebo řešit jejich problémy (a zároveň posiluje důvěryhodnost firmy + efektivitu celého marketingu).
Logika věci je docela jednoduchá.
Zákazníci mají kolem produktů a služeb často různé otázky.
A mnohé další.
Čím dražší nebo komplikovanější produkt, tím více navazujících otázek.
V rámci marketingu pak není nic jednoduššího, než na tyto otázky odpovědět prostřednictvím obsahu - článků na blogu, videí na sociálních sítích a podobně.
Příklad z praxe: Jakou čističku odpadních vod vybrat?
Tento propracovaný článek na webu mého klienta je komplexním průvodcem, který detailně pomáhá lidem zvolit správnou čističku odpadních vod, na co si dát pozor, co při jejím výběru zvážit a tak podobně.
Obsah tohoto typu má obrovské výhody:
S mými klienty se snažíme takový obsah vytvářet systematicky a dlouhodobě, což nám umožňuje je nejen výrazně zviditelnit na trhu, ale hlavně také škálovat tržby a zisk.
Důležitý TIP: Jakékoliv články nebo jiný obsah, který vytváříme, je dost informativní a přináší čtenářům spoustu užitečné hodnoty. Obvykle tak mají tyto články i dva nebo tři tisíce slov. Protože zodpovídají otázky zákazníků takto do hloubky, tráví na našich webech zákazníci mnohem více času a také nám o dost více důvěřují. Často totiž firmy vyplodí krátký text, který vlastně nic moc neřekne a nikomu nepomůže, a pak si myslí, že jim zákazníci budou rvát ruce.. No, není to tak.
Vždy se držíme pravidla nejdříve pomáhat, pak teprve prodávat.
Tento obsah ale netvoříme nahodile podle toho, jak nás zrovna napadne.
Témata pro články a videa vychází z průzkumu mezi zákazníky a analýzy toho, co zákazníci na internetu hledají - více jsem o tom psal tady.
Jakmile máme na webu dobře sepsanou a odprezentovanou nabídku s referencemi a dalšími prvky pro podpoření důvěryhodnosti, pak nejrychlejší způsob, jak začít dostávat poptávky už dnes nebo zítra, je využít placenou reklamu.
To může být reklama ve vyhledávači Google či Seznam - tzv. PPC reklama.
Tato reklama je skvělá, protože platíme vždy pouze za přivedené návštěvníky, kteří hledají naše služby právě teď. Rozpočet si navíc určujeme sami podle sebe. Co víc si přát?
Za předpokladu, že máme na naší službě marži X tisíc korun, může být návratnost PPC reklamy velmi vysoká. My třeba u klientů, kteří prodávají služby i za desítky tisíc korun, získáváme z PPC poptávky za cenu kolem 700 až 1000 Kč za kus. Poptávka se v platícího klienta úspěšně promění v každém druhém nebo třetím případě, což je velice pozitivní pro cashflow.
Samozřejmě tyto náklady jsou u každé firmy jiné. Když propagujeme vážně dobrou nabídku nebo máme nízkou konkurenci, může poptávka vyjít i na 200 Kč. Naopak je-li nabídka průměrná a konkurence těžká, náklad na 1 poptávku se může vyšplhat na tisíce korun.
Nejlepší způsob, jak začít dělat PPC reklamu, je cílit na uživatele, kteří do vyhledávačů zadávají konkrétně naše služby nebo otázky na cenu. To jsou totiž lidé, kteří to chtějí dnes nebo v blízké době poptat.
Jakmile uživatel tato slovní spojení zadá, objeví se mu naše reklama. Tato reklama by ideálně měla obsahovat naši silnou nabídku a benefit pro zákazníka.
Klíčové je..
Nestačí pouze vložit inzeráty a čekat. Je třeba sledovat, jak lidé reagují na různé reklamní texty, a podle toho tvořit vylepšené nové verze. Tímto způsobem dokážeme postupně snižovat cenu za PPC reklamu a zároveň zvyšovat počet poptávek.
Nicméně je možné, že někteří z vás prodávají službu, kterou zákazníci sice chtějí, ale aktivně příliš nehledají.
Případně může v dané oblasti být PPC reklama ve vyhledávačích příliš drahá. To se často týká finančních a investičních služeb, poradenství, vzdělávání a podobně.
V takovém případě je lepší využít reklamu na sociálních sítích.
Tuto část článku rozepisuji.. (poslední akt. 3. 11. 2024)
Placené reklamy typu PPC nebo social ads nám umožňují začít v relativně krátké době generovat zákazníky a navýšit tak finanční příjem firmy. Jakmile toho dosáhneme, dává smysl se pak zabývat dalšími kanály, které mají potenciál prodeje dále vyškálovat, ale na výsledky zabírají více času.
Konkrétně se tu budeme bavit o těchto dvou nejčastějších:
Jistě existuje více kanálů, které je možné řešit, ale protože se v článku zaměřujeme na online marketing, tyto jsou nejdůležitější.
Nejspíš už jste o této metodě slyšeli. SEO je technika, pomocí které firemní web může získávat bezplatnou návštěvnost z vyhledávání. Když zákazník například hledá “italské boty” v Googlu, tak s dobrým SEO můžete být první web, na který narazí a kde následně boty zakoupí.
Prvním krokem u SEO je zjistit, co všechno naši potenciální zákazníci hledají.
To se dá zjistit jednoduše. Zeptáme se prostě Googlu a Seznamu. Pomocí nástrojů jako Collabim nebo Ahrefs z vyhledávačů vytáhneme spoustu takových informací.
Většinou takto získáme tisíce klíčových slov, které uživatelé zadávají do vyhledávání.
Důležité je stejně jako u PPC reklam následně vybrat taková slova, která zadávají ti uživatelé, kteří chtějí nakupovat a poptávat.
To jsou klasicky právě:
Proto si je vytipujeme a hned poté se pustíme do tvorby obsahu. Google totiž miluje kvalitní obsah, který může uživatelům pomoci vyřešit jejich problém a zodpovědět jejich dotazy.
Před několika měsící jsme s fotovoltaickou firmou SmartPhoenix přesně takto zjišťovali, co hledají zájemci o fotovoltaiku. Následně jsme ke každé časté otázce zákazníků ve vyhledávačích vytvořili mimořádně nápomocný článek, který jim pomáhá tuto otázku co nejlépe zodpovědět.
U těchto článků jsme se samozřejmě drželi pravidla zmiňovaného výše - všechny jsou mimořádně propracované, informativní a přináší lidem spoustu užitečné hodnoty.
S takto propracovanými články jsme v případě SmartPhoenixu byli schopní rychle ovládnout místní region a každý uživatel, který na Opavsku hledá fotovoltaiku, tak nachází právě nás.
Když takto postupujeme dostatečně dlouho a vytváříme další a další nápomocný obsah, tohle naše SEO postupně také získává stále více a více výsledků. Na náš firemní web chodí více lidí, dostáváme více poptávek a postupně tak škálujeme tržby výše.
Příklad postupného škálování SEO v jednom z mých projektů:
Pokud by vás SEO zajímalo více, určitě doporučuji tyto články:
V této části se podíváme na budování firemní přítomnosti na sítích.
Dělat marketing na sociálních sítích totiž neznamená jen pustit reklamu na náš web (viz výše v kapitole o social ads), ale je to také o budování publika potenciálních zákazníků a s ním i zvyšování povědomí o naší firmě.
Rozepisuji.. (poslední akt. 3.11.2024)
Vše výše uvedené je zcela funkční. Zásadní je ale pro úspěch průběžně vše vyhodnocovat a podle dosahovaných výsledků vylepšovat.
Měříme proto:
A tak dále.
S tím, co nám data průběžně říkají, se pouštíme do úprav a vylepšujeme..
Testujeme různé varianty nadpisů a hlavních sdělení (A/B testing), varianty celkové textace a struktury, upravujeme rozmístění prvků třeba i podle heatmap (kde lidé nejvíce klikají), vylepšujeme formuláře - zjednodušujeme je nebo naopak přidáváme důležitá pole, přidáváme sociální důkazy (recenze, reference) na místa, kde mají největší dopad, a mnoho dalšího.
Přerozdělujeme budget ve prospěch nejúspěšnějších reklam, optimalizujeme cílení na nejvíce konvertující publikum, upravujeme texty reklam podle toho, co má nejvyšší CTR a nejvyšší konverzi, testujeme různé formáty (textové vs. grafické, video) nebo i platformy.
Analyzujeme, která témata nejvíce rezonují s našimi zákazníky a těm se více věnujeme. Upravujeme formu obsahu (články/video/podcasty) podle preferencí publika, optimalizujeme délku a strukturu textů podle chování čtenářů, vylepšujeme SEO na základě reálných výsledků ve vyhledávání, ladíme sociální profily podle dosahovaných čísel.
Identifikujeme kanály s nejlepším poměrem cena/výkon. Testujeme nové kanály a porovnáváme jejich efektivitu. Upravujeme komunikační styl podle specifik každého kanálu, synchronizujeme aktivity napříč kanály pro maximální dopad a měříme to komplexně.
Je toho skutečně spoustu, co lze sledovat a co by se mělo vyhodnocovat. Budeme se tomu proto podrobněji věnovat v jiném článku.
TIP: Pokud vám všechny výše uvedené kroky dávají smysl a chtěli byste s tím pomoci, neváhejte se mi ozvat. Pomáhám malým firmám sestavit dobrou nabídku, upravit web pro maximální přesvědčivost i realizovat jednotlivé reklamní metody.
Když lidi řeší marketing, obvykle jim jde o získání zákazníka. Prodávat. Co nejvíc a co nejrychleji.
Byla by ale chyba domnívat se, že prodejem marketing končí. Ono je to spíše naopak.
Po získání zákazníka následují chronologicky dvě věci:
To, jaký zážitek z naší služby nebo produktu zákazník zažije, je možná nejdůležitějším aspektem celého marketingu. Koneckonců jde nám především o maximálně spokojené zákazníky, kteří se budou nejen opakovaně vracet, ale budou nás doporučovat i ostatním.
Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu a Rohlíku, například v rozhovoru u Vojty Žižky vysvětloval, jak své firmy od začátku stavěl s cílem dodat zákazníkům tu nejlepší možnou zákaznickou péči, což byl jeden z hlavních důvodů jeho obrovského úspěchu.
Dbát na zákaznickou zkušenost je možná už ohraná fráze, ale je celá řada důvodů, proč ji neignorovat.
Nejsem ale expert na zákaznickou zkušenost (CX), takže pokud by vás zajímalo o tomto tématu více, doporučuji blog Lukáše Pítry, českého průkopníka v této oblasti.
Případně vás nezklame ani Amazon a skvělé knihy jako např. The Power of Putting Customers at the Center of Your Business. Na tomto odkazu najdete hezky zpracované shrnutí.
Jakmile zákazník odešle poptávku nebo nakoupí produkt, máme vyhráno. Nebo ne?
Z části možná.
Protože ulovit nového zákazníka je poměrně drahá záležitost, měli bychom vždy přemýšlet o tom, jak si i pomocí marketingu udržet loajalitu současných a bývalých zákazníků a dlouhodobě zvyšovat jejich finanční hodnotu pro nás.
Známé pravidlo říká, že získat opakovanou objednávku je výrazně levnější, než získat úplně nového zákazníka, který s námi nemá předchozí zkušenost.
Tím pádem bychom se při vymýšlení strategie měli zaměřit i na tuto část uživatelů.
Pro bývalé a současné zákazníky můžeme tvořit:
Tyto možnosti se budou samozřejmě lišit podle konkrétní firmy a konkrétního oboru.
V rámci marketingového plánu na ně ale nezapomínáme a snažíme se pracovat i s těmito lidmi, což nám pomáhá zvýšit jejich lifetime value (LTV) pro naši firmu.
V každé úspěšně rostoucí firmě nadejde chvíle, kdy je zapotřebí začít řešit brand. Tedy rozsáhlejší budování značky a s tím související aktivity.
Možná si kladete otázku, proč jsem tento “stavební blok” dal až na poslední místo.
Důvod je čistě pragmatický - peníze.
Budovat známější značku je totiž drahé. Od investic do brandových strategií, tvorby brandových aktiv přes development luxusního webu po masové brandové kampaně se tu tak bavíme o milionech korun.
Jsem toho názoru, že dokud firma nemá významně větší obraty a zisk, nedává smysl draze investovat do něčeho, co přináší efekt spíš na delším časovém horizontu. V začátcích marketingového života firmy si řadu těchto věcí můžeme odpustit.
Osobně bych mnohem raději v prvních fázích rozvoje investoval hlavně do “rychlých” kanálů s dřívějšími obchodními výsledky (PPC, social ads, případně SEO), které nám mohou vcelku brzy generovat poptávky a cashflow.
Brandoví marketéři a stratégové by mě za tento odstavec možná vzali holí po hlavě, ale mně se to zdá jako mnohem praktičtější a schůdnější postup.
Rozhodně ale neříkám, že bychom na branding měli úplně zapomínat.
Pojďme ho ale v začátcích stavět hlavně na úplně nezbytných základech, výborné zákaznické zkušenosti, případně kvalitním obsahu.
Teprve později, jakmile to peníze dovolí, investujme do jiných, typově brandových věcí.
To znamená..
Proč se brand vůbec řeší?
Brandovými strategiemi se ale profesionálně nezabývám, proto bych k dalšímu čtení doporučil jiné odborníky. U nás patří k nejznámějším například Pavel Cahlík.
Nyní jsme prošli stručný základ online marketingu pro malé firmy. To ale samozřejmě zdaleka není všechno, co se dá dělat.
Pojďme si ukázat ještě pár zajímavých tipů, jak z firemního webu vytěžit maximum.
Většina lidí si před objednávkou chce prostudovat možnosti i u konkurence. Někteří navíc ještě stále váhají, zda dotyčnou službu objednat, a promýšlí třeba i další alternativy. V některých případech se tak může stát, že než zákazník něco definitivně poptá, uplyne i několik týdnů od chvíle, kdy to poprvé začal hledat na internetu.
Jak získat takového zákazníka?
Jednou z nejefektivnějších cest je remarketing.
Remarketing je forma reklamy, kdy se inzeráty opakovaně objevují lidem, kteří už v minulosti navštívili váš web. Navzdory tomu, že při své první návštěvě uživatel neobjedná nic, reklamou se mu v následujících týdnech připomínáte, dokud neudělá své finální rozhodnutí.
Remarketing lze snadno nastavit:
Je-li remarketing dobře nastaven, má potenciál přivést zajímavé poptávky za relativně nízkou cenu.
Pokud prodáváte různé služby různým typům zákazníků, znamená to, že máte více tzv. cílových skupin. Každá cílová skupina má odlišné potřeby a potřebuje slyšet poněkud odlišné argumenty, proč vybrat právě vás.
Je to důvod, proč s některými klienty rozdělujeme naše produktové stránky do více kategorií.
Na tomto příkladu firmy Visionplan-3D je hezky vidět, jak jsme si rozdělili komunikaci na “jednotlivce” (veřejnost) a firemní zákazníky.
Ačkoliv se některé služby opakují, v sekci pro firmy demonstrujeme potenciálním zákazníkům odlišné benefity a prodejní argumenty. Jsme si totiž vědomi, že firemní zákazníci zvažují odlišné faktory, než například rodina, která rekonstruuje svoji nemovitost.
Při tvorbě firemního webu a jeho obsahu je třeba se i nad tímto zamýšlet.
Stejně tak je nutné tuto komunikaci šikovně přizpůsobit cílové skupině i v reklamě. Pokud se dělají PPC reklamy nebo kampaně na sociálních sítích, je nutné cílové skupiny a jejich potřeby rozlišovat také v jejich textacích a grafice.
Pokud podnikáte už delší čas, je dost možné, že máte ve svém arzenálu skryté poklady. Něco, co se vám podařilo v průběhu let nasbírat, ale co zatím příliš nevyužíváte.
Může to být například:
A třeba i jiné.
Ukažme si pár příkladů.
S panem Mgr. Sebastianem Jamesem jsme v roce 2019 realizovali kampaně s cílem zvýšit zájem o terapeutická sezení a rozvojové workshopy. V té době měl už přes tisíc fanoušků na Facebooku, které nasbíral dříve, ale aktivně je nijak nevyužíval.
Zdokumentovali jsme si jeho cílovou skupinu, co jí trápí a co dlouhodobě řeší, a začali produkovat na této síti obsah s jasným cílem aktivizovat fanoušky.
Prakticky okamžitě jsme začali generovat výrazné reakce, a to vyústilo i v zajímavý nárůst zájmu o Sebastianovy služby a produkty. Investice zde přitom byla naprosto minimální. Využili jsme prostě toho, co už měl k dispozici. Víc jsem o tom psal zde.
Nebo u eshopu ProLožnici.cz, kde jsme zjistili, že klient má databázi přes 30 tisíc historických kontaktů na dřívější zákazníky. Nijak s nimi nepracoval.
Navrhli jsme proto koncept pravidelných newsletterů s různými akcemi a kupóny. Začali jsme je pravidelně posílat a ejhle, náhle jsme zaznamenali příliv objednávek.
Zkuste se zamyslet, jestli také nevlastníte podobně “spící publikum” a zda tím pádem něco takového nemůžete udělat i vy.
Můžete tak získat zajímavé výsledky s minimem práce a investice.
Pokud vám konzultace online marketingu se mnou v průběhu následujícího roku nevydělá alespoň 50 000 Kč, vrátím vám peníze, které jste za ni zaplatili. Zdá se vám to fér? Mrkněte na podrobnosti zde.
Nebo mi klidně napište i jen nezávazný email s vaším dotazem. Vždy odpovídám všem.
Za posledních deset let jsem měl možnost mluvit a pracovat s mnoha různými lidmi z rozdílných firem. Povím vám jedno - ti, kteří dosáhli výrazného úspěchu v marketingu, byli vždy odhodlaní makáči. Toho si na svých klientech zároveň cením úplně nejvíce.
V tomto článku jsem se pokusil vypíchnout několik nejdůležitějších kroků a pár tipů, které vám mohou pomoci nastartovat prodeje. Nakonec ale ten skutečný úspěch (a zda se dostaví nebo ne) je vždy o tom, kolik úsilí a energie se do toho vloží.
Univerzální recept na úspěch neexistuje. Jsou pouze praktiky, které se nám ověřily v různých případech a jejichž výsledky se snažíme replikovat, ale i ty se vždy musí znovu a znovu testovat, experimentovat s nimi a upravovat za pochodu podle výsledků. Jedna věc je však jistá - kdo je ochotný běžet maraton, ten nakonec do cíle doběhne!
Děkuji za přečtení článku a za váš čas!