Jak na SEO a získat nové zákazníky z Googlu
Jak získat zákazníky z Googlu? Jak naškálovat prodeje i na milionové tržby? To vše se dozvíte v tomto návodu.
V tomto podrobném návodu o SEO se dozvíte, jak můžete krok po kroku získat až tisíce návštěvníků na váš firemní web z vyhledávačů - a s tím i nové platící zákazníky.
Cílem článku je..
Postup, který zde sdílím, děláme pro malé firmy už přes 10 let a funguje nám v každém odvětví a v každé zemi, kde lidé používají Google (nebo Seznam).
Je to stejný postup, který jsme využili pro vodohospodářskou firmu Zakra s.r.o., která vyrostla díky SEO z nuly na desítky milionů Kč ročního obratu a stovky tisíc návštěv:
Pro geodetickou kancelář Visionplan-3D, která zvýšila roční obrat o miliony Kč:
Stejná metoda, se kterou tento klient získává i miliony návštěvníků ročně:
Tento návod má ambici pomoci vám dosáhnout něčeho podobného.
Pokud by vás zajímalo více o mých klientech a jak s nimi postupujeme, čtěte podrobněji zde.
SEO je zkratka search engine optimization, česky optimalizace webu pro vyhledávače. Jedná se o metodu, pomocí které můžete dostat váš web na přední místa vyhledávání v Googlu i Seznamu a tím tak získat bezplatnou (organickou) návštěvnost.
Uživatelé, kteří ve vyhledávačích něco hledají, totiž obvykle navštíví pouze první výsledky, které jim Google ukáže.
Prvních pět webů získává naprostou většinu veškeré návštěvnosti. Cílem SEO je dostat váš web ideálně do prvních tří výsledků - tzv. TOP3 pozic.
Optimalizace pro vyhledávače může být velmi zásadní marketingová aktivita pro malé firmy, protože dokáže na váš web tímto způsobem přivést stovky, tisíce i stovky tisíc návštěvníků, kteří se zajímají konkrétně o vaše produkty nebo hledají informace, které s nimi přímo souvisejí.
Čím více takových návštěvníků na váš web z vyhledávání přivedete, tím více v konečném důsledku vyděláte.
Google a další vyhledávače jsou stroj jako každý jiný a mají svá pravidla - tzv. algoritmus. Pokud pochopíte, jak tento algoritmus funguje a podle čeho si vybírá weby, které uživatelům “doporučuje”, můžete svůj web sestavit tak, aby ho vyhledávací algoritmus vybral jako nejlepší odpověď svým uživatelům.
Nejdůležitější pro začátek je pochopit, co je hlavní úkol vyhledávače. Každý vyhledávač na světě včetně Googlu má primární cíl - uspokojit hledajícího uživatele. Pokud vyhledávač není schopen uživateli dodat uspokojující odpověď na jeho dotaz, je prakticky k ničemu a lidé by ho nepoužívali.
Google tak dělá vše pro to, aby uspokojil svého uživatele, ať už hledá cokoliv. Pro nás jsou důležité tři věci, které z toho plynou:
To jsou tři klíčové otázky, které musí Google brát v potaz. Když pochopíme jejich vliv a dopad, otevře nám to cestu k úspěšnému SEO.
Lidé používají Google pro různé účely.
Z tohoto důvodu nám pro každé z následujících vyhledávacích frází vyhledávač ukáže jiný typ webů a výsledků:
Pro SEO je pochopení záměru uživatele (search intent) klíčové, protože se podle toho musí optimalizovat ty správné podstránky nebo části webu.
Na dotaz “vysavač Dyson V8” bude Google vždy preferovat eshopy, které takové vysavače skutečně nabízí.
Zatímco na dotaz “jak se převádí auto” nebude chtít zobrazit sortiment vozidel místního autobazaru, ale raději obsáhlý článek s návodem.
Když optimalizujeme firemní weby, musíme nejen zjistit, co přesně naši potenciální zákazníci hledají (analýzou klíčových slov), ale zároveň si i dobře uvědomovat jejich záměr a nabízet tak vyhledávačům správný typ “odpovědi na dotaz”.
Jakmile vyhledávač najde weby, které odpovídají typu dotazu (search intentu), musí se následně rozhodnout, které z nich doporučí svému uživateli nejvíce.
Pro tento výběr webu do TOP3 nebo TOP10 pozic (na první stránku výsledků) hodnotí Google spoustu různých faktorů.
Možná už jste se někdy setkali se zkratkou EEAT, tedy Experience - Expertise - Authoritativness - Trustworthiness. V překladu do češtiny Zkušenost - Expertíza - Autorita - Důvěryhodnost. Jedná se o oficiální sadu pravidel Googlu, podle kterých weby ohodnocuje a následně filtruje.
V rámci těchto pravidel sleduje:
Pokud při tvorbě obsahu na firemní web dodržíme pravidla EEAT (více i v článku zde), získáme velký náskok před konkurencí a vysokou šanci, že Google upřednostní právě nás. Jak tvořit obsah tak, aby se Googlu líbil a splňoval pravidla EEAT, se dozvíte podrobněji v části tvorba obsahu pro SEO.
Na vlastním příkladu mého klienta vám ukážu optimalizovaný článek, který splňuje přísná pravidla na odbornost a hodnotu pro uživatele. Jedná se o průvodce výběrem domácí čističky odpadních vod.
Tento propracovaný článek je komplexním průvodcem, který podrobně a detailně pomáhá lidem zvolit správnou čističku odpadních vod, na co si dát pozor, co při jejím výběru zvážit a tak podobně.
Nejen, že splňuje pravidla EEAT a je tím pádem dobře optimalizovaný i vysoce navštěvovaný, ale také klientovi zajišťuje významnou konkurenční výhodu. Dodnes neexistuje konkurence, která by takto propracovaný obsah v této tématice nabízela.
Další příklady si ještě ukážeme.
Výše zmíněná pravidla ale nejsou jen o tom, abychom tvořili jednotlivé podstránky kvalitně. Tato pravidla se totiž vztahují na web jako celek.
Obzvlášť ve velmi konkurenčních oborech proto nestačí pouze sepsat jeden podrobný článek a doufat v dobré pozice.
Google vždy preferuje weby, které jsou odbornější a obsahově kvalitnější než ostatní.
S mými klienty dosahujeme dobrých výsledků v Googlu právě proto, že obsah tvoříme systematicky, pravidelně a hlavně dlouhodobě pokrýváme celou tematickou oblast do šířky.
*Na obrázku jen ilustrativní příklad a malý výčet článků, které jsme s klientem publikovali, s cílem pokrýt téma do šířky.
Když se mluví o SEO, nejčastěji se mluví právě o kvalitním obsahu a také o analýzách klíčových slov, případně o linkbuildingu. Byla by ale chyba zapomenout na technickou stránku optimalizace, která je nejen stejně důležitá, ale i kriticky nutná.
Můžeme mít sebelepší obsah, ale pokud web pokulhává technicky, nikam se neposune a žádnou návštěvnost nepřinese.
Kromě obsahu tak vyhledávače zohledňují například i následující:
Tyto a další faktory jsou součástí tzv. technického SEO, kterému se budeme více věnovat v další části návodu.
SEO je pro firmy velmi lákavé. Kdo by nechtěl návštěvníky zdarma bez placení reklamy a ještě navíc takové, kteří hledají přesně to, co nabízíme?
Jelikož je tento návod hlavně pro podnikatele, kteří potřebují hlavně VÍCE PRODÁVAT, musíme si nejdříve ale ujasnit zásadní věc.
Klíč pro více poptávek totiž není samotné SEO. Klíčem je dobrá nabídka a přesvědčivost firemního webu.
Dobrá nabídka je často záležitost efektivně sestavených prodejních textů na webu. Správně zvolené argumenty, šikovně komunikované benefity a podobně.
Tato nabídka navíc musí být i přesvědčivá, čehož můžeme dosáhnout různými referenčními prvky (recenze, reference, případové studie) a tak dále.
Přečtěte si tento můj článek, kde jsem oboje vysvětlil podrobněji a ukázal i na příkladech, jak jsme pomocí toho dosáhli:
Bez toho je pro potenciálního zákazníka těžké poptat právě naši službu nebo objednat právě náš produkt, protože stále váhá a bojí se, že udělá chybu.
SEO je jen a pouze způsob, jak dostat lidi na náš firemní web. To, zda se návštěvník stane i zákazníkem, už není úkol SEO, ale právě těchto popsaných faktorů.
Jakmile chápeme základy fungování algoritmu, můžeme se už vrhnout na jednotlivé konkrétní kroky v procesu optimalizace webů pro vyhledávače.
Optimalizace webu by měla vždy začínat průzkumem klíčových slov. Jinými slovy zjištěním, co naši zákazníci ve vyhledávačích ohledně našich služeb a souvisejících témat hledají.
Jaké dotazy zadávají? Co ve vztahu k těmto službám řeší?
Všechny tyto otázky nám pomáhají zodpovědět chytré nástroje jako Collabim, Ahrefs, Google Search Console a další. (Ještě se tu budeme SEO nástrojům věnovat.)
Výsledky průzkumu se následně shrnují v dokumentu, který nazýváme analýza klíčových slov neboli lidově “klíčovka”.
Tato analýza se obvykle vypracovává pro Excel a tudíž má formát XLSX. Jedná se o rozsáhlou tabulku, která v základu obsahuje tyto informace:
Pokud se analýza udělá skutečně profesionálně a do hloubky, pak zahrnuje i základní roztřídění do skupin podle tématu (nebo produktu) a podle priority, dál pak také informace o cílových stránkách.
Na obrázcích níže vidíte ilustrativní příklad z analýzy sortimentu kočárků, kde jsme si klíčová slova rozdělili podle typu kočárku, vlastností a dalších parametrů, které lidi do Googlu zadávají.
Pokud neprodáváte široký sortiment zboží, ale třeba jen pár služeb, nejspíš nebude nutné, abyste si analýzu klíčových slov rozdělovali do tolika různých filtrů.
Možná vám bude stačit si klíčová slova rozdělit jen podle typu služby, ke kterému se jednotlivé vyhledávací dotazy vztahují, nebo případně podle tématu, pod která spadají. Vypadat to může následovně..
Ve většině případů, když pro malé firmy shromažďujeme tato data, dostaneme se zhruba na 2-5 tisíc klíčových slov, které jsou relevantní k službám, které chceme propagovat. V takové chvíli je samozřejmě nutné si určit priority pro další práci.
TIP: Pokud vás zajímá podrobněji, jak si sestavit analýzu klíčových slov, čtěte v tomto článku.
Po sestavení analýzy klíčových slov přichází na řadu určení konkrétních cílů a definování priorit.
Každá firma má odlišné obchodní cíle, tudíž jsou pro ně důležitější i jiná klíčová slova. V závislosti na tom, co chtějí prodávat nejvíce, na co chtějí být nejvíce vidět a tak podobně.
Tyto priority si můžeme evidovat přímo v analýze:
Stejně tak i pomocí štítků v Collabimu, kde pozice na klíčová slova měříme.
To nám v následujících pracích dává jasný focus a lepší organizaci úkolů.
Při provádění průzkumu se mnohdy může stát, že analýza odhalí relativně dobré pozice na některá důležitá klíčová slova. Příklad vidíte na obrázku.
Pokud zjistíte, že se váš web zobrazuje na pozicích 10-25 u klíčových slov, které mají zároveň i zajímavou měsíční hledanost, rozhodně tento fakt neignorujte.
Toto jsou totiž příležitosti pro “rychlý zisk” neboli quick wins.
Mnohdy stačí jen drobné úpravy a během pár týdnů pak může web přeskočit na řádově lepší pozice, což může rychle vyústit ve vyšší návštěvnost i více zákazníků.
Nalezení těchto příležitostí by měl být jedním z prioritních kroků při prvotní analýze. V některých případech mohou quick wins způsobit i nečekaně velké změny.
Základním stavebním kamenem úspěšného SEO je sestavit firemní web v souladu s analýzou klíčových slov.
To znamená:
Protože většina malých firem v České republice příliš svoje SEO neřeší, nebývá obvykle struktura jejich webů ideální.
Průměrný web bývá velmi jednoduchý:
Obsahuje jen to nejzákladnější. Typicky:
Nepochopte mě prosím špatně. Na takovém webu v principu není nic špatného. Jistě dokáže posloužit a svůj účel splňuje. Ovšem pokud chceme využít SEO naplno a získávat hodně zákazníků z vyhledávačů, stačit nám nebude.
Google se uživatelům na jejich dotazy vždy snaží najít co nejrelevantnější výsledek. Jestliže chceme, aby náš firemní web považoval za relevantní a přivedl k nám návštěvníky, musíme ke každému důležitému klíčovému slovu z naší analýzy vytvořit separátní produktovou stránku nebo článek na blog.
Struktura optimalizovaného webu pak vypadá spíš takto:
Když srovnáme příklad průměrného firemního webu a naši strukturu na obrázku výše, je zřejmé, že se snažíme jít Googlu velmi naproti.
Jak mají tyto podstránky a články vypadat, to si řekneme za chvíli. Důležité pro úspěšné SEO nicméně je, aby Google či Seznam na našem firemním webu tyto podstránky a články našel, což znamená dát si tu práci je vytvořit.
Možná se ptáte: “Opravdu musíme ke každému klíčovému slovu dělat podstránky? Vždyť je to spousta práce.”
Ano, je to skutečně dost práce. Ale proč by nemělo být?
Bavíme se tady o tom, že chceme z Googlu dostávat pravidelně desítky, možná i stovky a tisíce zákazníků, kteří objednají naše služby a zaplatí nám za ně peníze.
Nic takového nemůžeme získat jen tak bez vynaloženého úsilí.
SEO může i malé firmě vydělat mnoho peněz. Je pravda, že na začátku to znamená hodně práce, ale v konečném důsledku se to velmi vyplatí, protože SEO přináší výsledky pak každý měsíc a to po mnoho let. Navíc málokterá firma je ochotna toto úsilí obětovat, tudíž to pro vás i ve vašem oboru může být výhoda.
Co znamená tvořit obsah pro funkční SEO? V podstatě jde o to, aby splňoval všechny důležité on-page faktory, měl správný typ nebo formát a také, aby svojí kvalitou vyhovoval zmíněným pravidlům EEAT.
Takzvané on-page SEO faktory jsou označení pro širší škálu různých obsahových a technických nastavení na stránce.
Při tvorbě obsahu se tím myslí hlavně:
Nadpisy jsou součástí každé stránky. H1 je hlavním nadpisem, H2 podnadpisem a H3 a ostatní jsou další podnadpisy.
Ty by navíc měly vždy být v souladu s klíčovými slovy, na které daná stránka cílí.
Titulky neboli title je text, který vidíte v okénku v prohlížeči:
V kódu vypadá následovně:
Také titulky by měly obsahovat cílové klíčové slovo.
Meta tag udává, co se má zobrazovat v popisku stránky. Ve vyhledávači je to následující text vedle odkazu na web:
V kódu vypadá následovně:
Stejně i tady platí, že bychom v popisku měli vždy uvádět klíčové slovo, na které daná stránka cílí.
Kromě těchto zmíněných do on-page faktorů spadá také rychlost načítání webu, struktura URL adres a další, kterým se ale víc pověnujeme v části technické SEO.
TIP: Jak na onpage SEO jsem také podrobněji rozepsal v tomto návodu zde.
Optimalizovaný obsah se nejčastěji dělí na tři typy:
Třetím typem se tu zabývat nebudeme, jelikož tento návod není zaměřený na eshopy. Dělat SEO pro eshop si vyžaduje trochu jiné postupy, než když se optimalizuje web firmy, která prodává služby. Pokud vás zajímá ecommerce SEO, doporučil bych vám články Michala Binky, který se věnuje přednostně právě eshopům.
My se podíváme, jak se tvoří stránky služeb (produktů) a blogové články. Oboje jsou velmi důležité součásti úspěšné SEO strategie malých firem.
Řekneme si nejen jak na to, ale ukážeme si i konkrétní příklady.
Stránky našich služeb včetně jejich obsahu vždy primárně cílíme na obecné klíčové slovo dané služby.
Např.
Nedáváme zde focus na jejich rozšířené nebo o další nadbytečná slova doplněné varianty. Stejně tak zde necílíme obecné dotazy typu: “kde levně vyměnit pneumatiky” nebo “jak na čištění pleti”. Ty mají své místo spíše v edukativních článcích na blogu.
Držíme se těchto pravidel:
Co se týče rozsahu stránky, snažíme se primárně prezentovat důvody a argumenty, proč by měli zákazníci objednávat u nás. Neděláme textace zbytečně dlouhé a nepříjemně zahlcující, ale snažíme se odpovědět na nejčastější dotazy ke službě. Tak, abychom dostatečně informovali návštěvníka o všem, co ho může zajímat.
Na příklad se můžete podívat zde..
Články na firemní blog cílíme naopak na klíčová slova, která se skládají z různých variant, rozšířených dotazů nebo obecných otázek.
Např.
Také v případě článků se držíme stejných pravidel..
Nejlepší rada, jak dělat úspěšné SEO s články, je jednoduše dělat co nejkvalitnější a informativně nejhodnotnější články, jaké jen dokážeme. Důvod jsme si řekli už v části o pravidlech EEAT.
U našich klientů se často setkáte s články, které:
Google i další vyhledávače vždy preferují takový obsah, který dokáže jeho uživatelům pomoci co nejvíce. Proto do nich dáváme takové úsilí a nakonec vítězíme.
Potenciální zákazník, který na internetu hledá možnosti fotovoltaických systémů, v takovém článku najde vše, co potřebuje vědět. Díky tomu, že mu dáváme tolik informací, si s dotyčným instantně vytvoříme vztah. Pomohli jsme mu celou věc pochopit a to bez nutnosti toho, aby někam volal nebo psal. Tím se výrazně zvyšuje šance, že se s poptávkou ozve právě nám.
A hlavně pak, vyhledávače takový hodnotný obsah zbožňují. Proto nám dávají dobré pozice a přivádí návštěvníky.
TIP: Přečtěte si tento návod, jak psát články, aby byly 1. v Googlu, kde ukazuji i příklady využití umělé inteligence, která nám s tím může velmi pomoci.
Jakmile obsah zveřejníme, Google jim v průběhu následujících týdnů přiřkne určitou pozici. Obvykle ale trvá určitý čas, než se firemní web ustálí na finální pozici. Záleží na konkrétním webu, vždy je to trochu jinak.
Důležité je tento vývoj dlouhodobě sledovat a podle toho případně obsah upravovat.
Pokud se například náš článek dostane na pozici 8 v Googlu a zůstane tam, je možné, že bude vyžadovat ještě další úpravy a rozšíření.
V těchto případech je dobré víc přezkoumat, jak vypadají weby, které nás předhánějí. Možná nabízí lepší odpovědi na uživatelovy otázky. Možná jsou víc propracované, lépe čitelné a tak dále.
TIP: Při zlepšování obsahu a srovnávání se s konkurencí nám může skvěle posloužit i umělá inteligence, konkrétně ChatGPT. Více jsem psal zde.
Pokud něco takového zjistíme, snažíme se náš obsah zlepšit. Google ho pak může v následujících týdnech posunout výš a tím nám i dopřát více návštěv (a zákazníků).
Probrali jsme všechny základní obsahové kroky, které jsou pro optimalizaci důležité. Zatím jsme se ale vyhýbali technickým aspektům, které bohužel nejsou tak “zábavné”, ale je nutné na ně nezapomínat.
Co jsou technické aspekty SEO?
Technické aspekty se týkají funkčnosti a nastavení našich webových stránek tak, aby se na ně vyhledávače v pořádku dostaly a aby vyhovovaly jejich kritériím. Některé z nich si nejspíš dokážete zařídit sami, na ostatní budete potřebovat říct svému webmasterovi nebo někomu, kdo vám s webovými stránkami pomáhá.
Jaké jsou nejdůležitější?
Pojďme si je projít, ale jen velmi stručně, protože detailněji se jim věnuje tento článek.
indexovatelnost webu
Návštěvníky z vyhledávání nedostaneme bez toho, aniž by vyhledávače dokázaly naši webovou stránku vůbec zaindexovat. Tedy uložit do své databáze.
Správná indexace se řeší pomocí souboru robots.txt, meta tagů robots a případně souboru .htaccess, konkrétní pokyny najdete zde. Indexace se následně kontroluje v nástroji Google Search Console.
rychlost načítání webu
Pokud se web načítá dlouho a problematicky, vůbec nezáleží na tom, jak skvěle zpracovaný má obsah. Google ani jiné vyhledávače ho prostě nebudou umisťovat na dobré pozice, aby uživatelům nezpůsobily “špatný” zážitek. Je zcela nutné, abychom rychlost svého webu vždy vyladili.
Rychlost načítání se obvykle řeší: optimalizací velikosti obrázků a jiných médií, odstraněním přebytečných skriptů, lepším webhostingem, lepším redakčním systémem a podobně.
optimalizace obrázků a médií
Jakmile na web nahrajeme média ve vysokém rozlišení a nevšimneme si toho, může se velikost stránky vyšplhat i na desítky megabytů. To se pak uživatelům stahuje příliš dlouho a prodlužuje se celková doba načítání.
Většina webových řešení umožňuje proto nějakou formu jejich optimalizace. Pro Wordpress existuje řada pluginů zdarma ke stažení.
mobilní responzivita webu
Podle nejnovějších průzkumů přichází na webové stránky v průměru o 81 % více návštěvníků z mobilu než z počítače (*zdroj).
Google si tohle velmi dobře uvědomuje, proto nedává dobré pozice webům, které na mobilu nefungují správně. Je třeba vždy kontrolovat, zda je náš web příznivý i pro mobilní uživatele, a to například pomocí nástroje pro vývojáře v Google Chrome nebo v nástroji PageSpeed Insights.
URL struktura webu
Také podoba URL adres našeho webu hraje roli. Vždy se držíme několika pravidel: URL by měla obsahovat plný název, nikoliv čísla nebo záhadné symboly. Stejně tak by URL měla obsahovat klíčové slovo, na které cílíme.
Dál pak u rozsáhlejších webů ideálně chceme, aby se URL skládala z tematických bloků.
Příklad ukazuji v tomto článku.
zabezpečení webu (HTTPS)
V dnešní době je již naprostým standardem, že se webové stránky převádějí na šifrovaný protokol kvůli většímu zabezpečení - ochraně uživatelských dat a podobně.
Google preferuje weby s vysokou mírou zabezpečení. Proto v rámci SEO opatřujeme naše weby SSL certifikátem a hledáme i další cesty k lepšímu zabezpečení.
interní prolinkování webu
Jednotlivé podstránky webu jsou mezi sebou různě prolinkovány. Pro SEO je důležité prolinkovat je správně, a to vždy s důrazem na důležité a prioritní části obsahu, kterému chceme dát ve vyhledávačích přednost.
Co je linkbuilding? V překladu budování zpětných odkazů znamená, že cíleně po internetu rozmisťujeme články, které odkazují své návštěvníky na náš firemní web a články na našem blogu.
Zpětné odkazy mohou být získány přirozeně (lidé sami od sebe doporučí náš web) nebo uměle (umístění odkazu si koupíme).
Proč jsou odkazy důležité? Google a všechny ostatní vyhledávače se u každého webu musí promyšleně rozhodovat, koho svým uživatelům budou doporučovat nejvíce. Jedna z věcí, kterou u výběru berou v potaz, je nakolik nás (naši firmu a náš web) doporučují další jiní lidé na internetu.
Důležité podotknout: Význam zpětných odkazů s každým rokem klesá. Dříve SEO specialisté investovali do linkbuildingu výrazné úsilí a dominovali tím vyhledávačům. Dnes už to tak perfektně nefunguje.
Neznamená to ale, že odkazy nefungují. V době, kdy píšu tento článek (29. 5. 2024), jsou stále důležitým faktorem v SEO. Odhalily to i uniklé dokumenty společnosti Google, které na blogu zveřejnil Rand Fishkin.
TIP: Pokud vás zajímá podrobněji, jak se dělá linkbuilding, čtěte v tomto článku.
Optimalizace webu není pouze jednorázovou akcí. Pro to, abychom dosáhli co nejlepších výsledků a dlouhodobě navyšovali návštěvnost i tržby z vyhledávání, věnujeme se pravidelně dalšímu “utahování šroubků”.
To znamená:
Sledujeme také, jestli někde nevznikají problémy - v indexaci, rychlosti načítání, errory a další komplikace.
Průběžná optimalizace se provádí zčásti manuálně, zčásti automaticky pomocí nástrojů jako Ahrefs, Google Search Console nebo Collabim.
Je to právě tato dlouhodobá práce, která v delším časovém horizontu může přinést i milionové návštěvy a další mimořádné výsledky:
Jelikož si dáváme s optimalizací firemního webu pro vyhledávače tolik práce, musíme samozřejmě měřit i výsledky, jakých dosahujeme.
Co konkrétně chceme měřit?
Ke každému bodu slouží jiný nástroj.
Pozice webu měříme v nástroji Collabim, o kterém už jsem tu několikrát mluvil. Tento nástroj nám umožňuje vložit všechna klíčová slova, na která cílíme, a dlouhodobě pozorovat jejich vývoj. Vypadá to následovně:
Při rozkliknutí některého ze slov vidíme i jeho historický vývoj:
Návštěvnost webu pak měříme v nástrojích Google Analytics a Google Search Console.
Šikovná funkce obou nástrojů je možnost podívat se na dlouhodobý vývoj statistik, a to včetně srovnání s historickými daty. Můžeme srovnat konkrétní měsíce nebo dokonce i roky.
Zatímco Analytics nám měří celkovou návštěvnost ze všech možných zdrojů, Search Console nám ukazuje pouze návštěvnost z vyhledávání Google.
Optimalizace webů pro vyhledávače tak právě díky těmto nástrojům není založené na domněnkách. Je podloženo reálnými čísly, které vidíme v přímém přenosu.
Nejvíce nás samozřejmě zajímají poptávky, tržby a zisk, které SEO generuje.
V našem případě (u malých firem ve službách) se obchod obvykle děje:
Kontaktní formuláře se dají velice dobře měřit. Google Analytics nám je pomáhá evidovat včetně zdroje, odkud dotyčný zákazník přišel.
Telefonické kontakty se bohužel měří hůře, a to obzvlášť protože firemní číslo návštěvníci často naťukají do mobilu ručně.
Přímý dopad online marketingu je ale vždy nakonec nejvíce poznat z uskutečněných prodejů. Ať už je evidujete v CRM systému nebo v jednoduché excelovské tabulce, s rostoucí návštěvností vašeho firemního webu zpravidla poznáte procentuální nárůst jejich množství oproti dřívějšku.
Když s klienty realizujeme marketing dlouhodobě, není neobvyklé, že každý rok dosahujeme o 10-30 % více poptávek než rok předchozí.
Zajímá vás, kolik SEO může stát a jaká je cena, pokud se rozhodnete na to někoho najmout? A jaká je jeho návratnost?
Náklady na optimalizaci spadají do několika odlišných činností:
Díky tomuto návodu si už dokážete představit, co se v rámci každé činnosti zhruba musí vykonávat. Nejspíš už také máte představu, že každá z nich je jinak časově náročná. Některé jsou jednorázové a některé dlouhodobé.
Orientačně (u malých firem) může cena SEO vypadat takto:
Analýza klíčových slov - 7000 až 30 000 Kč bez DPH. Jednorázově. Záleží na rozsahu vašich služeb, produktů a oboru.
Technický audit webu - 7000 až 30 000 Kč bez DPH. Jednorázově. Záleží na velikosti vašeho webu, rozsahu obsahu atd.
Tvorba obsahu - velice různé. Zde je třeba vždy určit, kolik stránek nebo článků je potřeba vytvořit. Počítejte, že dobrý copywriter se znalostmi SEO začíná přinejmenším na 700 Kč za hodinu. Základní tvorbu obsahu, pokud váš firemní web nemá žádný nebo jen málo, bych odhadoval na vstupní investici od 70 000 Kč a výše. Čím konkurenčnější nebo komplikovanější obor, tím více se tyto náklady mohou navýšit.
Linkbuilding - Není vždy nutný. Orientačně 4000 až 20 000 Kč bez DPH měsíčně, pokud se do něj chceme pustit. Jedná se ale o činnost, kterou je možné někdy vypustit.
Dlouhodobá SEO supervize - 7000 až 20 000 Kč bez DPH měsíčně. Opět záleží na rozsahu, cílených klíčových slovech nebo ambicióznosti cílů.
Nutno zopakovat, že každý projekt je velmi odlišný. Proto jsou tyto ceny pouze orientační. Vždy se naceňují na míru.
Výsledky i návratnost ovlivňují tyto faktory:
Vzhledem k tolika rozdílným vlivům nejde dobře udělat průměrný odhad návratnosti. Z praxe ale víme, že moji klienti dosahují od 700 % návratnost vynaložené investice. Ta se dlouhodobě navyšuje.
Více si přečtěte v referencích:
Ohledně návratnosti je nejdůležitější, že má SEO dlouhodobě exponenciální tendenci. Čím déle ho děláte, tím více váš firemní web měsíčně vydělává a tím tak i roste celková průměrná návratnost.
Pokud vás možnost SEO pro vaši firmu zaujala, můžeme se do toho vrhnout společně. Nabízím možnost jednorázové konzultace ale i dlouhodobé SEO správy. Na trhu působím se svými kolegy už 10 let a mám dobré reference.
Stačí napsat email a můžeme se o tom nezávazně pobavit. Každé firmě připravuji řešení na míru jejím potřebám a cílům.
Klienti řekli o spolupráci se mnou:
“Naše společnost má s Nicolasem dlouhodobou spolupráci. Od roku 2019 nám pomáhá budovat kompletní online marketing. Za 2 roky se nám podařilo ze Zakra.cz vybudovat nejsilnější značku na trhu vodohospodářských projektů. S klidným srdcem ho můžeme doporučit všude, kde to s online marketingem myslí vážně.” - Mgr. Michal Kraus, obchodní ředitel Zakra s.r.o.
“Nicolas Vrba nám pomáhá již asi 3 roky. Pomohl nám se založením webu, grafikou i texty, hlavně ale celé 3 roky nám pomáhá budovat silnou pozici na internetovém trhu. Od počátku spolupráce se obraty firmy zvýšily zhruba o třetinu. Spolupráce je profesionální a na vysoké úrovni. I po třech letech dokáže přijít s novými nápady, kam web v rámci trhu směřovat a jak ho dále posunout. Zkrátka mohu jedině doporučit.” - Ing. Jaroslav Faiferlík, jednatel VISIONPLAN-3D s.r.o.
“S Nicolasom spolupracujeme už niekoľko rokov. Pomáha nám s návrhom a implementáciou komunikácie na zákazníkov. S Nicolasom sa spolupracuje veľmi dobre a na profesionálnej úrovni. Je skutočným odborníkom v marketingu a špeciálne dobre sa orientuje v komunikácii a obsahovom marketingu. Pripravil pre nás funkčnú obsahovú stratégiu, ušitú na mieru na základe insights z nášho segmentu a zároveň pre nás zabezpečuje aj exekúciu tejto stratégie. Pokiaľ potrebujete nastaviť a realizovať efektívnu a účinnú obsahovú stratégiu, tak Nicolasa môžem rozhodne odporúčať.” - Ing. Peter Vidovič, jednatel Modrý koník media s.r.o.
Další reference naleznete zde..
V závěrečné části návodu se s vámi podělím ještě o několik šikovných tipů a triků.
Když už si dáváme tolik práce s výrobou obsahu pro SEO, měli bychom z něj také vyždímat obchodní výsledky a prodeje na maximum.
Jakmile máme na firemním blogu dost článků, které jsou pro potenciální zákazníky zajímavé a které je můžou přivést k nám, nic nám nebrání je zrecyklovat i do jiných formátů a získat návštěvníky i z jiných zdrojů než pouze z vyhledávačů.
Krásným příkladem je můj klient Zakra s.r.o.:
Jednoduše jsme vzali články z blogu a přetvořili je do videoprezentace, kterou jsme následně umístili na YouTube.
To má tyto výhody:
Velmi podobně tak i klient Modrý koník:
Podobně jako Zakra i Modrý koník transformoval obsah ze svého blogu do krátkých videí, které začal umisťovat na TikTok.
To je opět výhodné, protože..
TIP pro vás: Jakmile budete mít na webu obsah, zamyslete se také, jestli ho můžete šikovně zrecyklovat a využít i v jiných formátech a na jiných platformách. Není to zase tolik nákladné a může to přitáhnout více zákazníků.
Další tipy a triky postupně doplňuji.. (poslední aktualizace 4. 7. 2024)
Za posledních deset let praxe jsem opakovaně slyšel následující dotazy, na které tu také odpovím.
Jak dlouho trvá, než se projeví výsledky SEO?
Výsledky SEO nejsou okamžité. Obvykle trvá několik měsíců, než uvidíte výraznější změny ve vyhledávačích. U nových webů může tento proces trvat déle. Je důležité mít trpělivost a průběžně pracovat na zlepšování obsahu a technické stránce webu.
Jak zjistím, jestli SEO funguje?
Úspěšnost SEO můžete sledovat pomocí několika nástrojů. Google Search Console a Google Analytics vám ukážou konkrétní dopad na návštěvnost. Collabim vám zase může ukázat změny pozic na klíčová slova. Všechny tyto nástroje s klienty běžně používáme. Nezapomeňte také sledovat konverze – tedy kolik návštěvníků se mění v zákazníky.
Jak často aktualizovat obsah na webu?
Obsah by měl být aktualizován pravidelně, ideálně několikrát do měsíce. Nový a kvalitní obsah udržuje web zajímavý pro vyhledávače i návštěvníky. Aktualizace nemusí být nutně jen nový článek, může zahrnovat i drobné změny a optimalizace stávajícího obsahu.
Co dělat, když se web ve vyhledávačích neobjevuje?
Pokud se váš web neobjevuje ve vyhledávačích, zkontrolujte, zda je vůbec indexován. To můžete ověřit v nástrojích jako Google Search Console. Pokud není, požádejte o indexaci. Je ale možné, že vyhledávačům na webu něco brání, viz technické SEO.
Pokud jste došli až sem, děkuji za váš čas věnovaný čtení. V případě, že byste měli zájem optimalizaci pro vaši firmu zkonzultovat osobně, jsem vám k dispozici.
Kontaktovat mě můžete prostřednictvím formuláře nebo přímo na email.
E-mail: nicolasvrba@gmail.com
Pokud vás SEO neboli optimalizace webu pro vyhledávače zajímá více a chtěli byste si o tom přečíst i další informace, doporučuji následující zdroje:
Případně také: