Value Proposition Canvas: Pochopte své zákazníky a vydělávejte více.
Co je Value Proposition Canvas? Jak ho využít pro úspěšný marketing?
Jak dělat úspěšný marketing? Odpověď na to sice není jednoduchá, ale existuje jeden zcela zásadní a klíčový krok, který musí každá firma zvládnout na výbornou pro to, aby dokázala své prodeje naškálovat do co největších rozměrů.
Tím je pochopit své zákazníky.
Čím lépe chápeme svého zákazníka, tím snadněji mu dokážeme prodat svůj produkt či službu. A nejen to. Díky znalosti zákazníka dokážeme i navrhnout lepší produkt či službu, než když vše vymýšlíme na základě domněnek a hypotéz.
Přesně pro tento účel byl vytvořen Value Proposition Canvas (VPC).
Silná zbraň, která by neměla chybět v arzenálu každého marketéra a každé firmy.
VPC je nástroj, který nám umožňuje do hloubky porozumět:
..a následně tomu, jak na tyto potřeby, bolesti a úkoly navazuje náš produkt nebo služba.
Konkrétně tento nástroj (nebo šablona, chcete-li) vypadá následovně:
Skládá se ze dvou hlavních částí: Value Proposition a Customer Profile.
Customer Profile pomáhá pochopit zákazníka.
Value Proposition pak tato zjištění propojuje s firmou a jejími produkty.
Na úplném začátku proto musíme přesně vědět, kdo je naše cílová skupina.
Cílových skupin může být klidně více, přičemž každá z nich bude mít trochu odlišné potřeby a tím i odlišná očekávání od produktu nebo služby. Pokud používáme VPC, aplikujeme ho na každou skupinu zvlášť.
Pojďme si ukázat jednoduchý příklad na službě, kterou všichni známe.
Uber je mobilní aplikace, která umožňuje zákazníkům si pomocí mobilní aplikace zavolat řidiče, který je za předem domluvenou částku odveze na předem domluvené místo.
V rámci VPC se pojďme nejdřív podívat na Customer Jobs a jak na to Uber odpovídá.
V případě Uberu jsou zákazníkovy “úkoly” následující:
Uber na úkoly odpovídá svými produkty a službami:
Tím nekončíme.
Podíváme se na bolesti a překážky, které zákazníci běžně při jízdě taxíkem zažívají nebo kterých se obávají.
Zákazníci se zde často obávají:
Uber jim tyto bolesti odlehčuje:
Gains, tzn. přínosy zákazníkovi, jsou pak následující:
Tento uvedený příklad je samozřejmě zjednodušený. V rámci Value Proposition Canvas můžeme podobných aspektů vymyslet mnohem více! (A měli bychom to udělat.)
Stejně tak můžeme VPC aplikovat i na řidiče, nejen na zákazníky pasažéry.
Umělá inteligence nám může s vyplněním Value Proposition Canvasu také pomoci. Ukážeme si na příkladu s ChatGPT 4.
Dejme tomu, že já nebo můj klient prodává kosmetické služby pro ženy s citlivou pletí. Můžu začít velmi jednoduchým promptem, kde dám AI jen minimální informace:
ChatGPT 4 mi následně odpověděl:
Docela dobré na to, že jsem mu dal úplné minimum podkladů.
Při práci s umělou inteligencí je důležité si uvědomit, že čím lepší podklady jí dám a čím více přesnějších instrukcí, tím lepší výstupy dostávám.
Pokud si nejsem jistý, co zákazníky dále trápí nebo co od produktu očekávají, můžu se ChatGPT 4 zeptat na nápady.
Výsledkem je:
Používat umělou inteligenci na brainstorming a generování nápadů nebo různých úhlů pohledů je můj oblíbený způsob práce s ChatGPT 4.
Nemusíme ho ale nechat jen “cucat nápady z prstu”.
Můžeme mu dát také instrukci, aby si prošel reálnou zpětnou vazbu zákazníků a na jejím základě tyto nápady nasbíral.
V takovém případě mu jí ale musíme nějakým způsobem dodat. Buď nakopírovat citace klientů přímo do promptu nebo do ChatGPT4 nahrát dokument (excelovskou tabulku, PDF atd).
Value Proposition Canvas nám umožňuje lépe pochopit zákazníka, stejně jako jak mu náš produkt či služba pomáhají. Je možné, že pomocí něj nezjistíme nic revolučně nového, co bychom si už nějak podvědomě neuvědomovali, ale tím, že si to takto systematicky zanalyzujeme a sepíšeme, lépe se nám pak sestavují prodejní argumentace, webové stránky, reklamní kampaně a tak dále.
Stejně tak je ale možné, že při práci s VPC objevíme nové poznatky, které jsme dříve přehlíželi. Fakta a informace, které náš současný produkt či služba nijak nebere v potaz. V takových případech bychom měli být důslední a ve vlastním zájmu na tato zjištění navázat úpravami a zlepšením.
VPC se nám nejvíce hodí v těchto situacích:
VPC je skvělý nástroj, ale nesmíme zapomínat na to, že je pouhým střípkem v celé mozaice. Tento canvas byl původně navržen jako doplněk pro Business Model Canvas, který nám zase pomáhá pochopit a správně sestavit model celé firmy. Také ten bychom měli v rámci našeho úsilí o úspěšný marketing a podnikání vyplnit v průběhu strategických příprav na expanzi a růst.
Výstupy, které z VPC získáváme, musíme umět také dobře využít. V online marketingu třeba právě při psaní prodejních textů, landing pages a podobně.
Doporučuji proto přečíst i následující články: