Trendy v SEO pro rok 2025

Trendy v SEO pro rok 2025

Co nového vidíme na obzoru ve světě SEO? Umělá inteligence, SGE, EEAT a další! Čtěte v článku.

Trendy v SEO pro rok 2025

SEO, jak jistě víte, je velmi široký a komplikovaný svět složený z obrovského množství různých částeček, které tvoří celkovou mozaiku. Aby toho nebylo málo, Google nám neustále připravuje nové aktualizace svého vyhledávání a společně s prudce se vyvíjejícími technologiemi se nám to tak komplikuje stále více.

V tomto článku se podíváme na nejdůležitější novinky a trendy, které se k nám rychle blíží (nebo už dorazily).

Pokud by vás kromě trendů zajímaly i mé návody jak na SEO, mrkněte třeba na tyto články:

  • SEO - Co je optimalizace, jak funguje a jak na ní krok po kroku
  • Jak na analýzu klíčových slov
  • Jak na on-page SEO
  • Jak psát články, aby byly 1. v Googlu
  • Co je EEAT aneb klíč pro úspěch v Googlu

SGE: Umělá inteligence ve vyhledávání

V květnu 2024 oznámila Liz Reid na oficiálním blogu, že Google spouští AI přímo ve vyhledávání. Dlouho očekávaný okamžik nadešel!

“So today, AI Overviews will begin rolling out to everyone in the U.S., with more countries coming soon. That means that this week, hundreds of millions of users will have access to AI Overviews, and we expect to bring them to over a billion people by the end of the year.”

V první vlně pouze ve Spojených státech, do konce roku v ostatních zemích.

Píšu tento článek dne 23. 5. 2024, takže jsem velmi zvědavý, jaký dopad to bude mít na český Google, jakmile to přijde i k nám!

*zdroj obrázku: USA Today

Spousta SEO konzultantů ze SGE, což je zkratka pro Search Generative Experience, má obavy. Důvody chápu, ale já se upřímně nebojím, protože s klienty tvoříme pouze velmi propracovaný a kvalitní obsah, který nemůže být překonán žádnou AI. (Zatím.)

Jediný, kdo by se měl bát, jsou nejspíš:

  • Weby, které jsou monetizovány z displayové reklamy. Tzn. potřebují hodně obecného trafficu, který často nahání generickým (nekvalitně zpracovaným) obsahem. Ty asi dostanou ránu.
  • Firmy, které do obsahu příliš neinvestují, ale v současnosti návštěvnost z Googlu získávají.

Pokud na vašem webu máte super obsah, také se nebojte. Liz Reid sama řekla:

“In reality, people do want to click to the web, even when they have an AI overview,” Reid said. “They start with the AI overview and then they want to dig in deeper. We will continue to innovate on the AI overview and also on how do we send the most useful traffic to the web.”

Jinými slovy AI poskytne ve vyhledávání pouze zkratkovitou odpověď, ale uživatelé stejně budou chtít zjistit podrobnější informace, takže se na weby prokliknou stejně. Pokud máte dobrý obsah a SEO nějak řešíte, dostanou se i k vám.

Používání AI v tvorbě obsahu

S příchodem umělé inteligence a obrovské popularizaci ChatGPT nebo i dalších nástrojů bylo jen otázkou času, než se tisíce lidí pokusí využít AI i ke tvorbě obsahu a zmanipulování vyhledávačů ke svému prospěchu.

Obsah je pro úspěch v SEO klíčový a Google významně preferuje weby, které mají velké množství tematicky zaměřených článků. Proto se YouTube v posledním roce neuvěřitelně hemží vykutálenými SEO nadšenci, kteří experimentují s tím, nakolik se jim podaří Google obalamutit masově generovaným obsahem.

*zdroj obrázku: ChatGPT 4o

Proč to není dobrý nápad?

Ze dvou důvodů.

  • AI stále ještě nedokáže tvořit dostatečně kvalitní texty, které by uživatelům přinášely více opravdové hodnoty. Generovaný obsah je pouze kompilací toho, co už se na internetu vyskytlo, a ačkoliv jsou AI nástroje docela schopné ve vyhýbání se duplicitám, stále je z nich “robotí vyjadřování” hodně poznat.
  • Obsah generovaný AI je velmi dobře detekovatelný. ChatGPT i další jazykové modely mají podobnou strukturu skládání slov, vět i odstavců, kvůli čemuž se dá původ textu rychle odhalit.

V tomto článku na SearchLogistics byl proveden hezký experiment, který toto definitivně potvrdil. Články, které prošly testem originality, byly jasně detekovány jako výplod AI. Články, které naopak detektory neodhalily jako AI, byly plagiátorské. 

Jinými slovy člověkem tvořený obsah vítězí.

Měli bychom se proto AI vyhýbat úplně?

Ne. AI je skvělý pomocník a nástroj, který nám může přinést spoustu užitečného.

  • Dokáže nám vytvořit krásnou strukturu textu, který pak píšeme ručně.
  • Dokáže brainstormovat dobré nápady na doplnění do článků.
  • Dokáže výborně srovnávat naše texty s konkurencí, což nám umožňuje je vylepšit.

Stále si tak s tím musíme dát práci. Alespoň prozatím.

EEAT nabývá na významu

V roce 2023 Google oznámil aktualizaci jeho pravidel ohledně EEAT. Pokud jste o EEAT (nebo zkráceně EAT) ještě nikdy neslyšeli, přečtěte si tento můj článek. Jedná se o klíčový faktor současného algoritmu vyhledávání.

Tento update dal principům EAT ještě větší význam, než tomu bylo doposud. To v praxi znamená:

  • Obsah založený na odborných, profesionálních a hlavně vlastních zkušenostech bude více preferován před obecnými informacemi a články bez větší přidané hodnoty.
  • Weby, které se věnují tvorbě obsahu do hloubky a snaží se o svém tématu (produktu, službách a souvisejících dotazech uživatelů) edukovat dostatečně podrobně a na základě vlastní expertnosti, budou mít velkou výhodu.

Vše nasvědčuje tomu, že tento nastavený trend bude letos i příští roky stále více posilovat.

Můj názor je, že si Google vzal k srdci negativní zpětnou vazbu, kterou v posledních dvou, možná třech letech dostával od uživatelů. Doporučoval jim totiž příliš zobecnělý obsah, pouze na základě vysokého ratingu domén. Za to jsem upřímně velmi rád, protože najít kvalitní edukaci bylo v některých oblastech prakticky nemožné a sám jsem se mnohdy raději obracel na YouTube. V Čechách by se člověk tolik nedivil (je tu méně firem tvořící obsah), ale v zahraničí je to ostuda - v angličtině existuje spousta skvělých zdrojů, které byly Googlem ignorovány.

Co to znamená pro vás?

Pokud podnikáte v oboru, který si vyžaduje hlubší znalosti, využijte maximum ze svých zkušeností a dovedností, tvořte propracovaný edukativní obsah, vkládejte do něj příklady z praxe a máte (napůl) vyhráno.

Pokud prodáváte fyzické produkty, postupujte stejně. Nastudujte si je, tvořte podrobné recenze a nápomocná srovnání pro potenciální zákazníky, vylepšujte obsah přímo v eshopu. 

Význam linkbuildingu naopak klesá

Co v průběhu posledních letech naopak mizí ze scény (nebo spíš přichází o hlavní roli), je budování zpětných odkazů neboli linkbuilding.

S tím, jak se vyhledávače stále více zaměřují na kvalitu obsahu a zkušenost uživatelů s ním, klesá efekt umělého budování odkazů. Pokud investujete do linkbuildingu, mějte se na pozoru. V mnoha případech se může jednat o plýtvání penězi. Lepším řešením by bylo přesunout budget do tvorby článků, případně videí nebo dalších formátů, které mohou pro uživatele mít hodně hodnoty.

Znamená to, že se nemají žádné linky dělat?

To říct nechci. Myslím, že odkazy jsou stále silným faktorem, které mohou firemnímu webu pomoci, ale současný trend nasvědčuje tomu, že je vhodnější přilákat zpětné odkazy přirozeně - a to právě díky skvělému obsahu.

Případně, chcete-li autoritu svého webu navýšit uměle, vybírejte silné odkazy na tematicky relevantních webech, kde to ještě stále nějaký smysl má.

Tento článek bude průběžně doplňován..

Trendy v SEO pro rok 2025

Pomáhám malým českým firmám získávat více zákazníků už přes 10 let.