Proč neexistuje svatý grál v marketingu?
Existuje garantovaný úspěch? Revolučně jednoduché metody v marketingu? Povíme si..
“Revoluční metoda, se kterou naši klienti vydělávají miliony každý měsíc!”
Zní vám to povědomě?
Nejspíš ano, protože takových “návodů” a reklam je plný internet.
Bohužel se jedná často o klamavé prohlášení, které má za cíl:
Existuje ale zaručený úspěch?
Samozřejmě, že v marketingu žádný zaručený úspěch nabídnout nelze. Každý, kdo něco takového tvrdí, s vámi jednoduše manipuluje. Obvykle kvůli svému vlastnímu obohacení.
Jsou to všechno podvodníci?
To zároveň ale říct nechci. Spousta kurzů nebo poskytovatelů marketingových služeb s těmito výroky nějaké zajímavé know-how má, ale intenzivně se uchylují k těmto bulvárním a mnohdy emočně manipulativním výrokům jen proto, aby zvýšili zájem.
Tyto “bulvární” taktiky jsou často přejaté od YouTuberů, kteří jsou tak trochu donucení je dělat, aby jejich videa získávala diváky.
Typickým příkladem v Česku je Ondra Koběrský.
Ondra publikuje skvělý edukativní obsah, ale zároveň využívá klasické clickbaity. Tak například v tomto videu říká, že pasivní příjem je největším podvodem 21. století:
Sám ale vydává na pasivní příjem návody:
Znamená to, že je podvodník?
Těžko říct. Jeho obsah je často plný hodnoty.
Bulvár dělá hlavně kvůli výkonnostním metrikám - aby měl sledovanost. Podobným způsobem někteří marketéři “nadhodnocují” své produkty a obsah.
Nejvíce je to vždy poznat na těch, kteří kopírují americký styl marketingu. Ve Spojených státech je clickbaitový marketing ještě mnohem rozšířenější než u nás.
V určitém ohledu je to pochopitelné.
Zvyšuje to dosah, získává víc pozornosti, v nějakém krátkodobém měřítku asi i zajímavě vydělá.
Problém je, že to často vytváří iluzorní očekávání.
Pojďme si říct, proč žádné “revoluční metody” nejsou ani nikdy nebudou a proč dělat dobrý marketing znamená už desítky let to samé - stavět na silných základech a dlouhodobém úsilí.
Hlavní důvod, proč ani sebevětší génius nedokáže takový svatý grál vymyslet, je fakt, že každá firma se nachází v zcela odlišné situaci.
Nelze tak efektivně vzít metodu, která fungovala v jednom případě, přes kopírák jí zreplikovat v úplně jiné situaci a očekávat stejně dobré výsledky. To prostě fungovat nebude.
Když jsem v marketingu začínal, první roky jsem v “univerzální metody” věřil taky. Obzvlášť po prvních zajímavých úspěších s našimi klienty jsem věřil, že jsem narazil na zlatou žílu, se kterou může každého včetně sebe proměnit v Midase.
O tuto iluzi jsem přišel ve chvíli, kdy jsem investoval stovky tisíc korun do vlastních eshopů a internetových projektů a o tyto peníze jsem přišel.. Jejda!
Pokud jste četli mé ostatní články, nejspíš už máte dobrou představu o tom, že dělat marketing úspěšně znamená mozaiku z takřka nekonečně mnoha různých střípků.
Tato mozaika se dost výrazně liší podle toho..
A tak dále.
Těch bodů jsem tu vylistoval jen maličký zlomek!
Pokud podnikáte a chcete se do marketingu vrhnout, nenechte se proto prosím zmást levnými sliby a zkratkovitým řešením. Proberte to nejdříve s někým, kdo má hlubší zkušenost.
Co mi na klamavých slibech štve asi nejvíce, je právě zmíněné vyvolávání naprosto nerealistického očekávání.
V marketingu pracuji na plný úvazek 10 let. Za tu dobu jsem viděl pár firem, které vystřelily k výšinám během pár týdnů. Dokázal bych je spočítat na jedné ruce. Měli perfektní produkt a zpravidla už předchozí zkušenosti.
Zbývajících 100+ projektů, do kterých jsem měl možnost nahlédnout, takové štěstí neměli. K úspěchu se prodírali měsíce i roky. Řada z nich to zabalila. Nedostatečný produkt, málo peněz na rozjezd nebo moc agresivní konkurence.
Přestože najmete na pomoc s marketingem profíka nebo zkušenou agenturu, nepočítejte s tím, že to půjde snadno.
Ano, jejich zkušenosti vám pomůžou to urychlit. Ale realita je taková, že se to v drtivé většině případů buduje dlouho. Musí se toho spousta odmakat. Pak samozřejmě strašně moc testovat a zkoušet různé dílčí aspekty.
Nechci nikoho odradit!
Marketing je fantastická věc, která dokáže udělat z neznámé firmy úspěšného titána.
Vždy je ale lepší spíš v očekáváních přibrzdit a počítat s tím, že se po cestě může ukázat spousta překážek, které bude nutné nějakým způsobem překonat.
Je to maraton. Nikoliv sprint.
A do cíle doběhnou jen ti, kteří to myslí vážně a nevzdají to.
Proto hluboký nádech…. A jde se na to.