Linkbuilding: Jak na zpětné odkazy (2024)

Linkbuilding: Jak na zpětné odkazy (2024)

Co je linkbuilding? A jak získat zpětné odkazy?

Linkbuilding: Jak na zpětné odkazy (2024)

Linkbuilding byl od počátku vyhledávačů silným faktorem, který do velké míry určoval, na jak dobrých pozicích se váš web ukáže ve vyhledávání. Ačkoliv význam umělého linkbuildingu každý rok klesá s tím, jak se Google a další stále více zaměřují na kvalitu obsahu a uživatelskou zkušenost, stále sehrává důležitou roli v optimalizaci firemních webů.

Co je linkbuilding?

Linkbuilding je proces budování zpětných odkazů za účelem navýšení domain ratingu vlastního webu, a tím tak získání lepších pozic ve vyhledávání Google. Může být přirozený (lidé doporučí váš obsah sami od sebe) nebo umělý (nákup odkazů za určitou částku). 

V tomto článku se podíváme na oba typy i základní pravidla.

Základní principy a pravidla

Jak linkbuilding funguje? Google při výběru webů do TOP10 zvažuje řadu různých faktorů. Mezi nimi je i počet a kvalita odkazů, které směřují na váš web. Pokaždé, když na vás odkáže cizí web, získáte tak “zpětný odkaz” (link, backlink) a s ním získáte i takzvaný “link juice”, což je termín, který nedokážu dobře přeložit. Odkazující web jednoduše řečeno předá vašemu webu trochu své vlastní “šťávy”, tedy posílí ho v očích vyhledávačů.

Zpětné odkazy si nejsou rovny. Získáte-li zpětný odkaz z velkých důvěryhodných zdrojů (Peníze.cz, iDnes.cz, Wikipedia.org), výrazně posílíte své SEO. Získáte-li zpětný odkaz z bezvýznamných nebo dokonce uměle vytvořených webů (linkfarmy), neprojeví se to na vašem webu vůbec nijak.

Existují různé druhy odkazů:

  • odkaz v článku
  • odkaz v sidebaru (postranní menu na webu)
  • odkaz ve footeru (patičce webu)
  • sociální signály (odkazy ze sociálních sítí)

A další. 

V dřívějších dobách na typu odkazu moc nezáleželo. Čím více odkazů web měl, tím více byl úspěšný ve všech vyhledávačích. To se začalo měnit asi v letech 2008-2012, kdy se vyhledávače zaměřily na analytiku kvality odkazů. Jednoduše proto, že hodně lidem a firem tohoto nedostatku zneužívalo.

Od té doby je třeba v linkbuldingu velká opatrnost, jelikož špatné typy odkazů mohou web snadno poškodit a připravit ho o všechny pozice (způsobí tzv. penalizaci).

Ukážeme si, jak se linkbuilding dělá, aby těmito kontrolami prošel.

Upozornění

Než budeme pokračovat v návodu, chtěl bych podotknout, že linkbuilding je technika pohybující se trochu na hraně. Oficiální pravidla Googlu totiž stanovují, že budovat zpětné odkazy za účelem manipulace výsledků vyhledávání bude postihováno.

Praxe je taková, že to většina firem stejně dělá, ale měli byste vědět, že to není 100% košér.

Pokud se do linkbuildingu i tak chcete pouštět (a upřímně říkám, že my ho s klienty děláme), musíte dbát na bezpečnost. Popíšu více níže.

Zásadní je, abyste na webu v prvé řadě tvořili kvalitní obsah, který uživatelům přinese co nejlepší “zážitek”, tedy uspokojí jejich potřebu a bude jim skutečně nápomocný.

Obsah je větší prioritou než budování odkazů.

Přirozený linkbuilding

Nejlepší forma “budování” odkazu je, když na vás lidé odkazují sami od sebe. Jednoduše proto, že je váš obsah (nebo i nabídka produktů) natolik kvalitní, že stojí za doporučení. Ať už jsou vaše obchodní cíle jakékoliv, pokuste se tím řídit.

Obzvlášť v případě firem, které nabízí služby nebo složitější produkty, ke kterým se váže spousta otázek zákazníků, můžete přirozeného linkbuildingu docílit relativně snadno. Stačí uživatelům poskytnout propracované a hodnotné rady, které si mezi sebou budou chtít šířit.

Pokud na kvalitě obsahu zapracujete, eventuálně se to dít bude.

Umělé budování odkazů

Většina SEO konzultantů vám nejspíš řekne, abyste se umělému linkbuildingu vyhýbali, poctivě budovali kvalitní obsah a čekali, až zpětné odkazy získá přirozeně. To je sice dobromyslná rada, ale v praxi se bohužel nesetká vždy s úspěchem.

V případě malých firem by totiž takové čekání bylo pravděpodobně velmi dlouhé a já neznám moc podnikatelů, kteří by na úspěch v SEO chtěli čekat roky.

Praxe je navíc taková, že většina vašich konkurentů linkbuilding dělat bude. Ačkoliv je to teoreticky proti pravidlům, spíš jim to nejen projde, ale ještě získají výhodu oproti vaší firmě. Moje doporučení je proto následující.

Zpětné odkazy budujte, ale opatrně a jděte spíš po kvalitě než kvantitě. Nedělejte z linkbuildingu však hlavní součást SEO. Zaměřte se hlavně na obsah, druhotně až na backlinky.

Mrkněme, jak to udělat dobře.

Záleží na formě odkazu

Nikdy si nekupujeme “jednoduché” odkazy v podobě prokliků z patiček nebo sidebarů. Takové odkazy sice mohou vzniknout přirozeně (například obchodní partner vás uvede na svém webu), ale nikdy je neděláme uměle a rozhodně za ně nikomu neplatíme. Více bychom si uškodili.

Pokud už někomu platíme, je to vždy za publikaci článku s odkazem. Článek, který do nějaké míry rozebírá produkt, službu nebo související téma, a ve svém těle prolinkuje náš web. To je jediný druh, který má význam.

Záleží na kvalitě webu

Když už takto linky získáváme, musíme se dívat také na kvalitu webu, kde ho umisťujeme.

Držíme se hlavně těchto pravidel:

  1. Web by měl být tematicky relevantní (vůči naší firmě).
  2. Mělo by se jednat o web kvalitní, navštěvovaný.
  3. Web by měl z většiny obsahovat autentický obsah, ne jen reklamu.

Je také vhodné před umístěním odkazu web prozkoumat i z hlediska SEO faktorů. K tomu slouží nástroje jako Ahrefs nebo MOZ a další.

Guest blogging

Za mě asi nejlepší forma “umělého” linkbuildingu. Je-li ve vašem oboru navštěvovaný a respektovaný web (magazín, blog), zkuste je oslovit s nabídkou vypracování kvalitního informativního článku, který jejich čtenářům nabídne skutečnou hodnotu. 

V rámci tohoto “guest postu”, jak se v angličtině nazývá, pak stačí uvést odkaz na váš web.

Podobným způsobem jsem v minulosti publikoval na Mladém podnikateli:

Nákup publikací

Na internetu je obrovské množství webů, které jsou ochotné za poplatek publikovat náš článek. Ať už jsou to weby české nebo zahraniční, lze jich nalézt mnoho. Tohle je asi nejnáročnější část celého procesu - dohledat je, oslovit a odkaz si vykomunikovat.

V případě klientských SEO projektů za nás tohle dělá odborník - linkbuilder.

V případě, kdy si SEO děláme sami, musíme si je dohledat. Nejsnazší způsob je prostě začít vyhledávat naše téma v Googlu a dotyčné webmastery manuálně oslovit s poptávkou.

Black hat SEO techniky

Samozřejmě existují i black hat techniky linkbuildingu, tedy nekalé metody s jasným cílem manipulace s Googlem. To jsou například uměle vybudované weby, které nemají jiný účel, než poskytovat prostor ke zpětným odkazům.

Takovým technikám se u vašeho firemního webu vždy vyhýbejte.

Mohou totiž SEO výrazně pokazit a dle mého názoru se s nimi nevyplatí experimentovat.

Další kroky

Děkuji vám za přečtení článku. Pokud by vás zajímalo SEO více, zkuste například tyto články..

  • Jak na SEO
  • Analýza klíčových slov
  • .. a další najdete v křižovatce SEO článků
Linkbuilding: Jak na zpětné odkazy (2024)

Pomáhám malým českým firmám získávat více zákazníků už přes 10 let.