Jak na onpage SEO

Jak na onpage SEO

Jak řešit onpage SEO? Co jsou onpage SEO faktory? Vše si přehledně ukážeme..

Jak na onpage SEO

V tomto článku si vysvětlíme, co znamená onpage SEO a jak postupovat při tvorbě obsahu tak, abychom těmto důležitým SEO faktorům co nejvíce vyhověli, díky čemuž zvýšíme své šance, aby Google upřednostil právě náš web.

Cílem je..

  • Vysvětlit, co je onpage SEO.
  • Z čeho se onpage SEO skládá.
  • Co je důležité brát v potaz pro maximální úspěch.

Co je onpage SEO

Ve velkém návodu na SEO jsme si vysvětlovali, z čeho všeho se optimalizace webů skládá. Již víte, že zahrnuje různorodé aktivity od průzkumu klíčových slov, architektury webové struktury přes linkbuilding až po analytiku a tracking.

Kromě těchto oblastí je ale třeba řešit optimalizaci i jednotlivých podstránek a článků, které na svém webu publikujeme. To zahrnuje správné využití nadpisů, titulků, meta tagů, ale i obrázků nebo interních odkazů.

Jedná se o velmi zásadní část celého procesu, kterou nelze ignorovat, pokud chceme mít dobré výsledky. Při dlouhodobé optimalizaci je vhodné toto takzvané “onpage SEO” nebo “on-page SEO” zařadit mezi procesy, kterými budete při rozvoji webové prezentace opakovaně procházet. 

Jednotlivé onpage faktory

Při tvorbě obsahu na firemním webu je třeba řešit tyto faktory:

  1. Titulek stránky (Title Tag)
  2. Meta popis (Meta Description)
  3. URL adresa
  4. Nadpisy (H1, H2, H3, ...)
  5. Optimalizace obrázků
  6. Interní odkazy
  7. Obsah stránky
  8. Rychlost načítání stránky
  9. Mobilní přívětivost
  10. Indexace webu
  11. Kompatibilita s různými prohlížeči

Pojďme si ke každému něco říct.

Titulek stránky (Title Tag)

Titulek stránky je to, co vidíte na kartičce této stránky ve svém prohlížeči.

Nebo to, co vidíte ve vyhledávání jako nadpis.

V podstatě je to jednoduchý HTML element, který specifikuje název webové stránky. Najdete ho ve zdrojovém kódu a vypadá zhruba následovně:

<title>Jak na SEO a získat nové zákazníky z Googlu</title>

Proč je důležitý:

  1. Pomáhá uživatelům pochopit, o čem je naše stránka. Čím relevantnějí a atraktivnější titulek, tím více uživatelů na něj klikne.
  2. Vyhledávačům zase pomáhá pochopit kontext a obsah.

Je důležité v titulcích uvádět klíčové slovo, na které cílíte. To by mělo zase vycházet z analýzy klíčových slov, jak jsme diskutovali už zde.

Meta popis (Meta Description)

Popisek je zase to, co v Googlu vidíte pod nadpisem stránky.

Jedná se také o jednoduchý HTML kód, který vypadá následovně.

<meta name="description" content="V tomto podrobném návodu o SEO se dozvíte, jak můžete..">

Proč je důležitý:

  • Může uživatele přesvědčit, aby kliknul právě na náš web.
  • Opět pomáhá vyhledávači pochopit kontext obsahu.

Stejně jako TITLE by proto měl obsahovat klíčové slovo.

URL adresa

V SEO řešíme i URL adresy jednotlivých podstránek a článků. Na názvu domény (např. nicolasvrba.cz) dnes už příliš nezáleží, ale co je vhodné řešit, jsou adresy obsahu na webu.

Příklad: https://www.nicolasvrba.cz/blog/jak-na-seo

Vždy se u těchto adres držíme několika pravidel:

  • URL by měla obsahovat plný název, nikoliv čísla nebo záhadné symboly.
  • URL by měla obsahovat klíčové slovo, na které cílíme.

Dál pak u rozsáhlejších webů ideálně chceme, aby se URL skládala z tematických bloků.

  • http://firma.cz
  • http://firma.cz/tema
  • http://firma.cz/tema/konkretni-podtema 

Viz příklad Modrého koníka, kde je stránka cílící na “výpočet týdne těhotenství” uložena pod mateřskou stránku “snažíme se”.

Jedná se o tuto stránku.

To má svoje důvody:

  • Vyhledávače lépe chápou tematickou souvislost jednotlivých podstránek a článků.
  • Lépe a podrobněji měříme návštěvnost jednotlivých tematických okruhů.

Konkrétně složení URL struktury firemního webu je technicky složité na pochopení a správnou implementaci. Doporučil bych proto netvořit ji na vlastní pěst a raději využít radu SEO specialisty. V případě zájmu vám rád pomohu.

Nadpisy (H1, H2, H3, ...)

Každá stránka na webu by správně měla mít nadpisy, přičemž existuje několik úrovní nadpisů. H1 je hlavní nadpis - to, co vidíte v úvodu stránky nebo článku. H2 je podnadpis a H3 je další úroveň podnadpisu.

V principu se to neliší od psaní dokumentů ve Wordu. Tyto dokumenty totiž mají úplně stejnou strukturu. H1 je název kapitoly, H2 je určitá podkapitola a H3 jsou sekce, na které se tyto podkapitoly liší.

Na svých webových stránkách bychom měli postupovat stejně. Vždy při využití klíčových slov, na které cílíme.

Příklad dobrého využití:

<h1>Kompletní průvodce SEO</h1>
<p>Tento průvodce vám poskytne vše, co potřebujete vědět o optimalizaci pro vyhledávače (SEO).</p>
<h2>Co je on-page SEO</h2>
<p>On-page SEO zahrnuje všechny postupy a techniky, které aplikujeme přímo na jednotlivých stránkách webu.</p>
<h2>Hlavní faktory on-page SEO</h2>
<p>Existuje několik klíčových faktorů, které je třeba zvážit při optimalizaci vaší stránky.</p> <h3>Titulek stránky (Title Tag)</h3>
<p>Titulek stránky je HTML element, který specifikuje název webové stránky.</p>
<h3>Meta popis (Meta Description)</h3>
<p>Meta popis je krátký úryvek textu, který se zobrazuje pod titulkem stránky ve výsledcích vyhledávání.</p>

Interní odkazy

Jednotlivé podstránky webu jsou mezi sebou různě prolinkovány. Já například můžu zde odkázat na svoji úvodní stránku, stejně tak můžu odkázat na reference nebo jiný článek na blogu.

Toto vzájemné prolinkování také sehrává důležitou roli pro SEO.

Pomocí interního prolinkování totiž pomáháme nejen tomu, aby uživatelé našli potřebné informace, ale umožňujeme také vyhledávačům pochopit kontext jednotlivých částí webových stránek a zároveň jejich důležitost.

Při optimalizaci firemních webů proto dbáme na to, abychom..

  • Stěžejní (primárně propagované) stránky a články důrazně prolinkovávali mezi sebou.
  • Více prolinkování směřovali právě na nejkvalitnější obsah, jaký máme.
  • Ukázali vyhledávačům, které články mají preferovat nebo jaké stránky jsou nejdůležitější pro různá klíčová slova.

Zde mohu ukázat příklad od klienta VISIONPLAN-3D s.r.o.:

Ke každému relevantnímu článku na blogu připojujeme na závěr rozcestník, který vede uživatele i vyhledávače na stěžejní stránky, které chceme na určitá primární klíčová slova co nejvíce podpořit.

Tohle je samozřejmě jen jeden z příkladů možného využití prolinkování.

Obsah stránky

Obsahem se myslí samotná textace. Jaká je osnova stránky, struktura, počet slov nebo využití odstavců. Tomu jsme se více věnovali v článku jak psát pro dobré SEO, takže to nebudu znovu rozebírat.

Rychlost načítání stránky

Pamatujme si, že Google vždy preferuje weby, které se rychle načítají. Je to proto, aby svým uživatelům dodal co nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Při tvorbě webové prezentace je proto důležité dbát na to, aby měla spolehlivý a rychlý hosting, který umožňuje pružné načítání.

Kromě toho se ale musíme zabývat rychlostí i jednotlivých podstránek. Ono se totiž může mnohdy stát, že například do článku vložíte obrázky s vysokým rozlišením, které dotyčnou podstránku zatíží a tím se ošklivě prodlouží její doba načítání.

V rámci optimalizace proto vždy a zpravidla kontrolujeme, jak rychle se náš obsah načítá, a pokud nejsme spokojení s výsledkem (ideálně do 1 sekundy), musíme s tím něco udělat.

Zkontrolovat rychlost vašeho webu můžete i vy například pomocí těchto nástrojů:

Pokud se web načítá dlouho a problematicky, vůbec nezáleží na tom, jak skvěle zpracovaný má obsah. Google ani jiné vyhledávače ho prostě nebudou umisťovat na dobré pozice.

Když jsem si například nechával dělat redesign mého webu, v první verzi dosahoval velmi mizerných výsledků:

Jak vidíte, 4 sekundy na kompletní načtení je dost příšerné. Skóre 62/100 je velmi slabé. Musel jsem tedy podniknout kroky k nápravě.

Rychlost načítání se obvykle řeší:

  • optimalizací velikosti obrázků a jiných médií
  • odstraněním přebytečných skriptů
  • lepším webhostingem
  • lepším redakčním systémem
  • a podobně

Optimalizace obrázků

Často jsou to právě obrázky, které prodlužují načítání webu. Jakmile totiž na web nahrajeme média ve vysokém rozlišení a nevšimneme si toho, může se velikost stránky vyšplhat i na desítky megabytů. To se pak uživatelům stahuje příliš dlouho a prodlužuje se celková odezva.

Výše uvedené nástroje na kontrolu rychlosti nám při každém testu řeknou, co přesně na našem webu zabírá nejvíce času. Včetně načítání obrázků.

Pro nápravu situace musíme:

  • Zajistit správné rozlišení nebo formát obrázků (pro menší velikost).
  • Ideálně na webu obrázky komprimovat.
  • Zapnout tzv. cache, aby se obrázky stahovaly pouze jednou při první návštěvě.

Pokud náš web běží na WordPressu, existují pro tento účel docela šikovné pluginy. 

Je to například:

Pokud web běží na jiném systému, musíme využít buď jejich nástroj nebo požádat webmastera, který nám web spravuje.

Mobilní přívětivost

Podle nejnovějších průzkumů přichází na webové stránky v průměru o 81 % více návštěvníků z mobilu než z počítače (*zdroj).

Je tak už nepopiratelný fakt, že lidé používají internet častěji s telefonem v ruce, než že by seděli doma u počítače. To pro nás znamená jediné: Naše weby i jejich jednotlivé podstránky musí být dobře funkční a responzivní pro mobilní zařízení.

Mobilní responzivita našeho webu patří také k důležitým SEO faktorům.

Search Engine Journal publikoval nedávno zajímavý článek o tom, že weby, které nejsou funkční na mobilech, sice pořád mohou získávat návštěvnost z vyhledávačů, protože Google ukazuje výsledky vyhledávání na počítači odlišně než na mobilech, ale nic to nemění na tom, že pokud chceme co nejvíce návštěvníků (z mobilu i z počítače), musíme se o responzivitu postarat.

To znamená:

  • Stavět webové stránky od základu s myšlenkou, že musí být perfektně zobrazitelné i v mobilním zařízení či tabletu.
  • Užívat redakční systémy a grafické šablony, které jsou “mobile-friendly”.
  • Případně požádat webmastera, aby responzivní verzi webu připravil.

Zkontrolovat responzivitu můžeme snadno:

Indexace webu

Úspěšnou optimalizaci webu nelze dělat bez toho, aby vyhledávače dokázaly naši webovou stránku vůbec zaindexovat.

Zaindexování webu je proces, ve kterém Google a další procházejí obsah webových stránek a ukládají si informace o nich do své databáze - tedy do “indexu”. 

Pro správnou indexaci je nutné:

  • Mít na našem webu indexaci povolenou. Tedy v souboru robots.txt, případně souboru .htaccess.
  • Mít indexaci povolenou i v meta tagu. K tomu slouží speciální kód pro roboty, viz obrázek níže.

Proto je nutné u všech stránek, které chceme do Googlu dostat, tyto pokyny robotům správně nastavit.

Můžou být samozřejmě případy, kdy indexaci chceme zakázat.

  • Administraci webu nebo jeho části s citlivými informacemi.
  • Části, kde se nachází duplicitní obsah.
  • Části webu, které teprve testujeme.
  • Části webu, kde víme, že je velmi nízká kvalita obsahu.

Při práci s indexací nám výrazně pomáhá nástroj Google Search Console.

GSC nám dává kompletní přehled:

  • Jaké části webu jsou indexovány.
  • Jaké části nejsou a PROČ.

Případně prostřednictvím GSC můžeme o indexaci také manuálně požádat.

V souvislosti s indexací často můžeme slyšet termín “crawl budget” (*vysvětlení na stránkách Google).

Crawl budget označuje počet stránek, které vyhledávače jsou ochotny a schopny procházet (crawlovat) na našem webu. Tento crawl budget je důležitý zejména pro velké webové stránky s rozsáhlým obsahem. 

Crawl budget je ovlivněn několika faktory: 

  • Velikostí webu: Čím větší je web, tím více stránek bude vyhledávač potřebovat procházet. 
  • Kvalitou obsahu: Vyhledávače preferují stránky s kvalitním a relevantním obsahem. Stránky s vyšší kvalitou obsahu budou pravděpodobněji vyhledávačem procházeny, zatímco nekvalitní stránky nikoliv. 
  • Frekvencí aktualizace webu: Stránky s častěji aktualizovaným obsahem mohou mít vyšší prioritu pro procházení. 
  • Interními odkazy: Stránky, které jsou lépe propojeny s ostatními stránkami na webu, mají větší šanci být procházeny.

Jinými slovy čím více se web rozrůstá do šířky, tím více je třeba indexaci kontrolovat a tím více bychom také měli klást důraz na všechny jeho technické aspekty. Včetně výše zmíněného prolinkování.

Kompatibilita s různými prohlížeči

Kompatibilita firemních webových stránek s různými prohlížeči je klíčová pro to, aby byla zajištěna dobrá uživatelská zkušenost pro všechny návštěvníky našeho webu. A to právě bez ohledu na to, který prohlížeč používají. 

  • Uživatelé používají různé webové prohlížeče podle svých preferencí, operačního systému a zařízení. Návštěvníci z iPhonu tak mohou web vidět jinak než návštěvníci z laptopu Lenovo. 
  • Různé webové prohlížeče mohou interpretovat HTML, CSS a JavaScript různě. Bez správného testování a zajištění kompatibility může náš web v různých prohlížečích vypadat nebo fungovat odlišně. 

Pokud je náš firemní web nekompatibilní pro uživatele například z iPhonu a s prohlížečem Safari, budou tito uživatelé z webu rychle odcházet a to může mít neblahý vliv na pozice, přestože například v Google Chrome funguje web správně. 

Zajištění dobré kompatibility je úkol hlavně pro vašeho webmastera. Záleží také na systému, na kterém váš web běží, protože některá řešení (např. Webflow) jsou od základu velmi kompatibilní s většinou prohlížečů.

Závěrečná poznámka

Nejspíš přemýšlíte nad tím, že těch věcí, co je třeba u SEO řešit, je vážně hodně. Máte pravdu! Člověku z toho jde někdy trošku hlava kolem. Ale nezoufejte. Jakmile si odladíte ty nejdůležitější základy, už to celé půjde výrazně rychleji. Je to sice hodně úsilí, ale ono se nakonec velmi vyplatí.

Děkuji za přečtení článku

Pokud jste došli až sem, děkuji za váš čas. Pokud stále máte nejasnosti nebo byste se chtěli na něco zeptat, neváhejte mne kontaktovat. Pro firmy realizujeme i kompletní SEO na klíč.

Další doporučené zdroje

Pokud vás téma onpage SEO zajímá ještě více, doporučuji následující zdroje.

Jak na onpage SEO

Pomáhám malým českým firmám získávat více zákazníků už přes 10 let.