Jak na onpage SEO
Jak řešit onpage SEO? Co jsou onpage SEO faktory? Vše si přehledně ukážeme..
V tomto článku si vysvětlíme, co znamená onpage SEO a jak postupovat při tvorbě obsahu tak, abychom těmto důležitým SEO faktorům co nejvíce vyhověli, díky čemuž zvýšíme své šance, aby Google upřednostil právě náš web.
Cílem je..
Onpage SEO je série úprav jednotlivých podstránek a článků na webu, aby měly větší šanci na lepší umístění pro cílová klíčová slova ve vyhledávání Google, Seznam aj.
Ve velkém návodu na SEO jsme si vysvětlovali, z čeho všeho se optimalizace webů skládá. Již víte, že zahrnuje různorodé aktivity od průzkumu klíčových slov, architektury webové struktury přes linkbuilding až po analytiku a tracking.
Kromě těchto oblastí je ale třeba řešit optimalizaci i takzvaně "onpage" nebo "on-page" faktorů.
Onpage SEO faktory jsou jednotlivé elementy na webu, kterými je třeba se při optimalizaci zabývat. To zahrnuje správné využití nadpisů, titulků, meta tagů, ale i obrázků nebo interních odkazů.
Jedná se o velmi zásadní část celého procesu, kterou nelze ignorovat, pokud chceme mít dobré výsledky. Při dlouhodobé optimalizaci je vhodné toto takzvané “onpage SEO” nebo “on-page SEO” zařadit mezi procesy, kterými budete při rozvoji webové prezentace opakovaně procházet.
Při tvorbě obsahu na firemním webu je třeba řešit minimálně tyto faktory:
Pojďme si ke každému něco říct.
Titulek stránky je to, co vidíte na kartičce stránky ve svém prohlížeči.
Nebo to, co vidíte ve vyhledávání jako nadpis.
V podstatě je to jednoduchý HTML element, který specifikuje název webové stránky. Najdete ho ve zdrojovém kódu a vypadá zhruba následovně:
<title>Obsah + Reklama = Zákazníci (nebo jiný váš titulek)</title>
Proč je důležitý:
Je důležité v titulcích uvádět klíčové slovo, na které cílíte. To by mělo zase vycházet z analýzy klíčových slov, jak jsme diskutovali už zde.
Popisek je zase to, co v Googlu vidíte pod nadpisem stránky.
Jedná se také o jednoduchý HTML kód, který vypadá následovně:
<meta name="description" content="Jak získáváme klientům více zákazníků? Kombinací.. atd atd, váš popis zde">
Proč je důležitý:
Stejně jako TITLE by proto měl obsahovat klíčové slovo.
V SEO řešíme i URL adresy jednotlivých podstránek a článků. Na názvu domény (např. nicolasvrba.cz) dnes už příliš nezáleží, ale co je vhodné řešit, jsou adresy obsahu na webu.
Příklad: https://www.nicolasvrba.cz/blog/jak-na-seo
Vždy se u těchto adres držíme několika pravidel:
Dál pak u rozsáhlejších webů ideálně chceme, aby se URL skládala z tematických bloků.
Viz příklad Modrého koníka, kde je stránka cílící na “výpočet týdne těhotenství” uložena pod mateřskou stránku “snažíme se”.
Jedná se o tuto stránku.
To má svoje důvody:
Konkrétně složení URL struktury firemního webu je technicky složité na pochopení a správnou implementaci. Doporučil bych proto netvořit ji na vlastní pěst a raději využít radu SEO specialisty. V případě zájmu vám rád pomohu.
Každá stránka na webu by správně měla mít ne jeden, ale hned více nadpisů.
Existuje několik úrovní nadpisů.
V principu se to neliší od psaní dokumentů ve Wordu. Dokumenty ve Wordu mají úplně stejnou strukturu. H1 je název kapitoly, H2 je určitá podkapitola a H3 jsou podtémata, na které se tyto podkapitoly dělí.
Na svých webových stránkách bychom měli postupovat stejně. Vždy zároveň při využití klíčových slov, na které cílíme.
Příklad:
<h1>Jak vybrat krmivo pro psy</h1>
<p>Tento průvodce vám řekne vše, co potřebujete vědět o krmivu pro psy.</p>
<h2>Co při výběru krmiva zohlednit?</h2>
<p>Při výběru určitě zohledníme tohle..</p>
<p>A taky tohle..</p>
<p>Nebo tohle..</p>
<h2>Nejoblíbenější značky krmiva pro psy</h2>
<p>Lidé nejraději nakupují následující značky.</p>
<h3>Krmivo Pedigree</h3>
<p>Nějaké informace o této značce.</p>
<h3>Krmivo BRIT</h3>
<p>Nějaké informace o této značce.</p>
<h3>Krmivo Chappi</h3>
<p>Nějaké informace o této značce.</p>
<h2>Kolik krmivo stojí?</h2>
<p>Ceny se liší podle bla bla bla…</p>
Na tomto příkladu vidíte, jak by vypadal HTML kód.
Pokud bychom to stejné udělali ve Wordu, tak by to vypadalo následovně:
Jistě už chápete pointu.
Při optimalizaci onpage faktorů je důležité přemýšlet o tom, aby se v našich nadpisech objevila cílená klíčová slova.
Díky tomu Google dobře pochopí kontext a dá větší šanci naší stránce na umístění.
Jednotlivé podstránky webu jsou mezi sebou různě prolinkovány. Já například můžu zde odkázat na svoji úvodní stránku, stejně tak můžu odkázat na reference nebo jiný článek na blogu.
Toto vzájemné prolinkování také sehrává důležitou roli pro SEO.
Pomocí interního prolinkování totiž pomáháme nejen tomu, aby uživatelé našli potřebné informace, ale umožňujeme také vyhledávačům pochopit kontext jednotlivých částí webových stránek a zároveň jejich důležitost.
Při optimalizaci firemních webů proto dbáme na to, abychom..
Zde mohu ukázat příklad od klienta VISIONPLAN-3D s.r.o.:
Ke každému relevantnímu článku na blogu připojujeme na závěr rozcestník, který vede uživatele i vyhledávače na stěžejní stránky, které chceme na určitá primární klíčová slova co nejvíce podpořit.
Tohle je samozřejmě jen jeden z příkladů možného využití prolinkování.
Obsahem se myslí samotná textace. Jaká je osnova stránky, struktura, počet slov nebo využití odstavců. Tomu jsme se více věnovali v článku jak psát pro dobré SEO, takže to nebudu znovu rozebírat.
Pamatujme si, že Google vždy preferuje weby, které se rychle načítají. Je to proto, aby svým uživatelům dodal co nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Při tvorbě webové prezentace je proto důležité dbát na to, aby měla spolehlivý a rychlý hosting, který umožňuje pružné načítání.
Kromě toho se ale musíme zabývat rychlostí i jednotlivých podstránek. Ono se totiž může mnohdy stát, že například do článku vložíte obrázky s vysokým rozlišením, které dotyčnou podstránku zatíží a tím se ošklivě prodlouží její doba načítání.
V rámci optimalizace proto vždy a zpravidla kontrolujeme, jak rychle se náš obsah načítá, a pokud nejsme spokojení s výsledkem (ideálně do 1 sekundy), musíme s tím něco udělat.
Zkontrolovat rychlost vašeho webu můžete i vy například pomocí těchto nástrojů:
Pokud se web načítá dlouho a problematicky, vůbec nezáleží na tom, jak skvěle zpracovaný má obsah. Google ani jiné vyhledávače ho prostě nebudou umisťovat na dobré pozice.
Když jsem si například nechával dělat redesign mého webu, v první verzi dosahoval velmi mizerných výsledků:
Jak vidíte, 4 sekundy na kompletní načtení je dost příšerné. Skóre 62/100 je velmi slabé. Musel jsem tedy podniknout kroky k nápravě.
Rychlost načítání se obvykle řeší:
Často jsou to právě obrázky, které prodlužují načítání webu. Jakmile totiž na web nahrajeme média ve vysokém rozlišení a nevšimneme si toho, může se velikost stránky vyšplhat i na desítky megabytů. To se pak uživatelům stahuje příliš dlouho a prodlužuje se celková odezva.
Výše uvedené nástroje na kontrolu rychlosti nám při každém testu řeknou, co přesně na našem webu zabírá nejvíce času. Včetně načítání obrázků.
Pro nápravu situace musíme:
Pokud náš web běží na WordPressu, existují pro tento účel docela šikovné pluginy.
Je to například:
Pokud web běží na jiném systému, musíme využít buď jejich nástroj nebo požádat webmastera, který nám web spravuje.
Podle nejnovějších průzkumů přichází na webové stránky v průměru o 81 % více návštěvníků z mobilu než z počítače (*zdroj).
Je tak už nepopiratelný fakt, že lidé používají internet častěji s telefonem v ruce, než že by seděli doma u počítače. To pro nás znamená jediné: Naše weby i jejich jednotlivé podstránky musí být dobře funkční a responzivní pro mobilní zařízení.
Mobilní responzivita našeho webu patří také k důležitým SEO faktorům.
Search Engine Journal publikoval nedávno zajímavý článek o tom, že weby, které nejsou funkční na mobilech, sice pořád mohou získávat návštěvnost z vyhledávačů, protože Google ukazuje výsledky vyhledávání na počítači odlišně než na mobilech, ale nic to nemění na tom, že pokud chceme co nejvíce návštěvníků (z mobilu i z počítače), musíme se o responzivitu postarat.
To znamená:
Zkontrolovat responzivitu můžeme snadno:
Úspěšnou optimalizaci webu nelze dělat bez toho, aby vyhledávače dokázaly naši webovou stránku vůbec zaindexovat.
Zaindexování webu je proces, ve kterém Google a další procházejí obsah webových stránek a ukládají si informace o nich do své databáze - tedy do “indexu”.
Pro správnou indexaci je nutné:
Proto je nutné u všech stránek, které chceme do Googlu dostat, tyto pokyny robotům správně nastavit.
Můžou být samozřejmě případy, kdy indexaci chceme zakázat.
Při práci s indexací nám výrazně pomáhá nástroj Google Search Console.
GSC nám dává kompletní přehled:
Případně prostřednictvím GSC můžeme o indexaci také manuálně požádat.
V souvislosti s indexací často můžeme slyšet termín “crawl budget” (*vysvětlení na stránkách Google).
Crawl budget označuje počet stránek, které vyhledávače jsou ochotny a schopny procházet (crawlovat) na našem webu. Tento crawl budget je důležitý zejména pro velké webové stránky s rozsáhlým obsahem.
Crawl budget je ovlivněn několika faktory:
Jinými slovy čím více se web rozrůstá do šířky, tím více je třeba indexaci kontrolovat a tím více bychom také měli klást důraz na všechny jeho technické aspekty. Včetně výše zmíněného prolinkování.
Kompatibilita firemních webových stránek s různými prohlížeči je klíčová pro to, aby byla zajištěna dobrá uživatelská zkušenost pro všechny návštěvníky našeho webu. A to právě bez ohledu na to, který prohlížeč používají.
Pokud je náš firemní web nekompatibilní pro uživatele například z iPhonu a s prohlížečem Safari, budou tito uživatelé z webu rychle odcházet a to může mít neblahý vliv na pozice, přestože například v Google Chrome funguje web správně.
Zajištění dobré kompatibility je úkol hlavně pro vašeho webmastera. Záleží také na systému, na kterém váš web běží, protože některá řešení (např. Webflow) jsou od základu velmi kompatibilní s většinou prohlížečů.
Nejspíš přemýšlíte nad tím, že těch věcí, co je třeba u SEO řešit, je vážně hodně. Máte pravdu! Člověku z toho jde někdy trošku hlava kolem. Ale nezoufejte. Jakmile si odladíte ty nejdůležitější základy, už to celé půjde výrazně rychleji. Je to sice hodně úsilí, ale ono se nakonec velmi vyplatí.
Pokud jste došli až sem, děkuji za váš čas. Pokud stále máte nejasnosti nebo byste se chtěli na něco zeptat, neváhejte mne kontaktovat. Pro firmy realizujeme i kompletní SEO na klíč.
Pokud vás téma onpage SEO zajímá ještě více, doporučuji následující zdroje.