Digitální marketing: Co to je a jak na něj (2024)

Digitální marketing: Co to je a jak na něj (2024)

Co je digitální (online marketing), jak funguje a jak se dá dělat?

Digitální marketing: Co to je a jak na něj (2024)

Digitální marketing je forma marketingu, která využívá digitální technologie a internetové platformy k propagaci produktů nebo služeb. Na rozdíl od tradičního marketingu, který zahrnuje tisk, televizní a rozhlasové reklamy, digitální marketing se zaměřuje na online kanály, jako jsou webové stránky, sociální média, e-mail, vyhledávače a další digitální formy komunikace.

Digitální marketing se často nazývá také internetový marketing nebo online marketing.

Digitální marketing může být velmi ziskový

Důvod, proč se firmy každý rok o tento druh marketingu zajímají více a více, je jednoduše ten, že může být výrazně ziskový.

Lidé dnes používají internet k nakupování prakticky neustále, tudíž firmy, které dokáží online marketing uchopit správně, mají šanci získat zajímavý podíl na trhu a s tím i vysoké tržby.

Není divu, že o něj mají takový zájem. Očekává se, že trh digitálního marketingu i nadále poroste s ročním tempem (CAGR) 9,1 % a do roku 2028 dosáhne hodnoty 807,92 miliardy USD​. (*zdroj)

Naši klienti díky němu generují i miliony korun ročně.

Konkrétní ukázky z praxe a reálné výsledky českých firem najdete zde ..

Tento článek jsem napsal pro všechny, kteří se o online marketing zajímají a mají ho v úmyslu začít v brzké době dělat pro podporu svých obchodních cílů.

Dozvíte se tu:

  1. Co digitální marketing je, jak funguje a z čeho se skládá.
  2. Jaké online marketingové kanály existují a jaké mají výhody i nevýhody.
  3. Jak děláme online marketing pro malé firmy s mými kolegy.

Tak pojďme na to.

Jak digitální marketing funguje?

Podobně jako tradiční i digitální marketing se skládá z několika hlavních kroků:

  1. Určení cílů, kterých má dosáhnout.
  2. Naplánování strategie, jak těchto cílů dosáhnout (a v jakém časovém období).
  3. Naplánování konkrétních taktik, které mají strategii naplnit.
  4. Jejich realizace, průběžné vylepšování a vyhodnocování.

Cíle mohou být různé.

  • budovat povědomí na trhu
  • zvýšit prodeje, poptávky
  • zvýšit počet uživatelů a registrací
  • zvýšit návštěvnost firemního webu
  • získat nové fanoušky a odběratele
  • získat nové zaměstnance nebo kandidáty

A tak dále. Podle určených cílů se plánují následující aktivity a tvoří se marketingová strategie.

Tuto strategii se následně pokoušíme realizovat konkrétními taktikami, které využívají jednotlivých platforem.

Pojem strategie a taktika se v textech o digitálním marketingu často chybně zaměňuje. Strategie je o tom, co chceme dosáhnout a jakým směrem se budeme ubírat, zatímco taktika je o tom, jaké konkrétní kroky podnikneme k dosažení těchto cílů. Strategie poskytuje dlouhodobou vizi a směr, zatímco taktiky jsou konkrétní akce a metody použité k dosažení této vize.

Digitální marketing může zahrnovat různé kanály a platformy, přičemž každá funguje trochu jinak a má svoje pravidla.

Klíčovou součástí digitálního marketingu je neustálé měření a vyhodnocování výsledků, kterých firmy dosahují. Používají se k tomu analytické nástroje zaměřené na monitorování výkonu jak kampaní na konkrétních platformách, tak přímo na webových stránkách dané firmy. 

Sbírají se data jako návštěvnost, míra prokliku (CTR), konverze (poptávky, objednávky), návratnost investice (ROI) a další. Tato čísla poskytují přehled o tom, co funguje a co je třeba zlepšit. Na základě toho mohou marketéři upravovat své strategie a taktiky pro dosažení lepších výsledků.

Jaké platformy a kanály se využívají?

Při realizaci online marketingu firmy nejčastěji využívají ty platformy, které mají nejvíce uživatelů a tím i velký zásah ve společnosti.

Jedná se o tyto:

  • vyhledávače - Google, Seznam
  • sociální sítě - Facebook, Instagram, Linkedin
  • videoplatformy - YouTube, TikTok
  • zavedené webové portály
  • emaily 

Pojďme si říct něco ke každému.

Vyhledávače

Drtivá většina lidí na internetu využívá vyhledávače při hledání produktů, které chtějí koupit, nebo odpovědí na otázky, které je zajímají.

Naprosto dominantním hráčem zde je Google. Češi kromě Googlu používají i Seznam.cz, ale jeho role v celkovém vyhledávání každý rok klesá. Před 10 lety to bylo půl na půl, ale dnes u našich klientů v praxi vidíme, že Seznam tvoří spíš už jen kolem 10 %.

Jak se dělá marketing na Googlu?

Existují dvě hlavní cesty: SEO a PPC reklama.

SEO neboli search engine optimization je metoda, pomocí které se firma snaží dostat svůj web mezi přední výsledky vyhledávání na konkrétní klíčová slova, která lidé vyhledávají. Dělá se to z toho důvodu, že uživatelé Googlu většinou navštíví pouze první weby a zbytek ignorují.

Jak SEO funguje a jak se při něm postupuje, o tom jsem psal například zde.

PPC reklama pak umožňuje inzerentům zobrazovat reklamy ve výsledcích vyhledávání Google, ale na YouTube, v Gmailu a na dalších partnerských webech Google. 

Klíčové funkce Google Ads zahrnují:

  • Vyhledávací reklamy: Textové reklamy zobrazované ve výsledcích vyhledávání Google.
  • Reklamy v Obsahové síti: Bannery a textové reklamy zobrazované na webech, které jsou součástí Google Display Network.
  • Remarketing: Cílení na uživatele, kteří již navštívili váš web, ale neuskutečnili konverzi​​.

Kromě SEO a PPC je zajímavý ještě nástroj Google My Business. Ten umožňuje firmám spravovat svůj online profil ve vyhledávači Google a v Google Maps. Pomáhá zvýšit viditelnost v lokálních vyhledáváních a umožňuje firmám zobrazovat důležité informace jako třeba otevírací dobu, adresu, kontaktní údaje a recenze zákazníků.

Příklad:

Sociální sítě

Sociální sítě ani nepotřebují komentář. Denně vidíme v ulicích a MHD lidi přilepené k obrazovkám svých telefonů, jak si krátí čas na Facebooku, Instagramu nebo Tiktoku.

Očekává se, že globální prodej na sociálních sítích dosáhne hodnoty 1,2 bilionu dolarů do roku 2025, přičemž tento růst je poháněn zejména generacemi Z a mileniály. (*zdroj)

Facebook

Se skoro 3 miliardami uživatelů (*zdroj) je Facebook snadnou a levnou cestou k oslovení zákazníků. 

Při realizaci marketingu na Facebooku používají firmy tzv. Facebook Pages, což jsou firemní profily, kde mohou firmy publikovat příspěvky, komunikovat s fanoušky a sdílet informace o svých produktech a službách. Stránky také umožňují publikovat události, provádět živé vysílání a sbírat recenze.

V dnešní době ovšem bez investice do reklamy není možné na Facebooku získat zajímavý dosah a zobrazení.

Od toho tu je Facebook Ads, což je výkonná reklamní platforma, která umožňuje cílit na uživatele podle demografických údajů, zájmů, chování a dalších kritérií. 

Nabízí různé formáty reklam:

  • Obrázkové a video reklamy: Vizualizace produktů a služeb pomocí obrázků a videí.
  • Karuselové reklamy: Umožňují zobrazit více obrázků nebo videí v jedné reklamě.
  • Reklamy v příbězích: Vertikální formát reklam, které se zobrazují v Instagram Stories a Facebook Stories.
  • Lead Ads: Reklamy zaměřené na získání kontaktů přímo z Facebooku​​.

Instagram

Instagram je vedle Facebooku další nejpoužívanější sociální sítí. Reklamy na této platformě jsou sloučené s Facebook Ads, neboť obě sítě spadají pod společnost Meta. Nabízí podobné možnosti cílení a formáty reklam jako FB. 

Instagram je vizuální platforma, takže hlavní formáty zahrnují obrázkové a video reklamy, karuselové reklamy a reklamy v příbězích​​.

K realizaci reklam zde je potřeba firemní účet. Tyto takzvané business accounts umožňují firmám přístup k analytickým nástrojům, které sledují výkonnost příspěvků a reklam. Umožňují také přidávat kontaktní údaje, vytvářet nákupní příspěvky a využívat funkce Instagram Shopping.

LinkedIn

LinkedIn je ideální platforma pro B2B marketing. Tedy oslovování jiných firem, protože umožňuje cílit na profesionály podle pracovních pozic, průmyslových odvětví, konkrétních společností a dalších kritérií. 

Formáty Linkedin Ads zahrnují:

  • Sponzorované příspěvky: Reklamy, které se zobrazují v hlavním feedu uživatelů.
  • Textové reklamy: Malé reklamy zobrazované na stránkách LinkedIn.
  • InMail: Přímé zprávy zasílané cílovým uživatelům​​.

Podobně jako u Facebooku i zde firmy používají tzv. Company Pages umožňující firmám budovat svou značku, sdílet aktuality, publikovat pracovní nabídky a komunikovat s místní komunitou.

Videoplatformy

Když se bavíme o videoplatformách, obvykle se jedná buď o YouTube nebo TikTok.

YouTube má více než 2 miliardy přihlášených uživatelů měsíčně. Toto široké publikum nabízí firmám příležitost oslovit velké množství potenciálních zákazníků po celém světě.

Video je navíc jedno z nejmocnějších médií pro přenos informací. Pomocí videí mohou firmy efektivně prezentovat své produkty a služby, demonstrovat jejich použití a vytvářet silné emocionální vazby se zákazníky. Vizuální obsah je snadněji zapamatovatelný a může být velmi přesvědčivý.

Konkrétně na YouTube lze využít i placenou reklamu, a to prostřednictvím Google Ads. Ty umožňují inzerentům zobrazovat videoreklamy před nebo během přehrávání videí na YouTube. 

Hlavní formáty zahrnují:

  • TrueView reklamy: Uživatelé mohou po 5 sekundách přeskočit reklamu.
  • Non-skippable ads: Reklamy, které uživatelé nemohou přeskočit a které trvají 15-20 sekund.
  • Bumper ads: Krátké, nepřeskočitelné reklamy o délce 6 sekund​​.

Tiktok se také stal jednou z nejrychleji rostoucích sociálních platforem na světě a nabízí tak firmám zajímavé příležitosti pro marketing a komunikaci se zákazníky. K dnešnímu dni má více než 1 miliardu uživatelů.

Kromě klasického obsahu publikovaného na profil může firma využít TikTok Ads.

Ty nabízí například:

  1. In-Feed Ads: Tyto reklamy se zobrazují v uživatelském feedu stejně jako běžný obsah. Mohou obsahovat call-to-action (CTA) tlačítka, která uživatele vedou na webové stránky, do aplikací nebo k dalším akcím.
  2. TopView Ads: TopView reklamy se zobrazují jako první věc, kterou uživatelé vidí při otevření aplikace. Jsou to celostránkové video reklamy, které mohou trvat až 60 sekund, což poskytuje značkám velkou viditelnost.
  3. Branded Hashtag Challenges: Tento formát podporuje uživatele, aby se zapojili do výzvy spojené s hashtagem značky. Je to účinný způsob, jak vytvořit virální kampaně a zvýšit povědomí o značce prostřednictvím uživatelského obsahu.
  4. Branded Effects: Značky mohou vytvářet vlastní filtry, efekty a nálepky, které uživatelé mohou použít ve svých videích. To zvyšuje interakci a zapojení uživatelů s brandem.
  5. Spark Ads: Spark Ads umožňují značkám propagovat organický obsah vytvořený jinými uživateli. Tento formát je skvělý pro budování autentičnosti a důvěry, protože podporuje uživatelsky generovaný obsah.

Zavedené webové portály 

Pokud v oboru, kde firma působí, existují zavedené weby a online magazíny, mohou firmy sáhnout také po propagaci na těchto místech.

Nabízí se zde několik možností:

  • PR nebo reklamní články - Publikace reklamních článků a PR zpráv v online magazínech a portálech může pomoci zvýšit povědomí o značce a propojit ji s cílovou skupinou.
  • Nativní reklama - Nativní reklama se navenek prezentuje jako přirozená součást obsahu webové stránky nebo magazínu, což zajišťuje, že reklama působí méně rušivě. Tento formát může zahrnovat sponzorované články, videa nebo infografiky.
  • Newslettery a emailové kampaně - Mnoho online magazínů a portálů zasílá pravidelné newslettery svým odběratelům. Firmy mohou využít tento kanál pro reklamu svých produktů nebo služeb prostřednictvím placených umístění nebo sponzorovaných sekcí.

Emaily (email marketing)

E-mail marketing je nezřídka podceňován, přesto se jedná o jeden z nejefektivnějších nástrojů pro zvýšení ziskovosti marketingu a udržení zákazníků. Obzvlášť, pokud má firma databázi o větším počtu kontaktů.

Podle různých studií může návratnost email marketingu dosahovat až 4200 %, což znamená, že za každou investovanou korunu může podnikatel získat zpět až 42 korun.

Klíčové pro úspěch v email marketingu je, aby firma získala databázi svých kontaktů poctivou a legitimní cestou. Buď díky realizované zakázce či objednávce, nebo výměnou za hodnotný obsah zdarma.

Nástroje jako MailChimp, Ecomail nebo SmartEmaling umožňují firmám vytvářet a spravovat emailové kampaně. Tyto platformy nabízejí možnosti segmentace kontaktů, personalizace emailů, automatizace kampaní a sledování výkonnosti​​, což se dá v kampaních velmi dobře zužitkovat.

Naše postupy a strategie

Když navazujeme spolupráci s malými firmami, vždy postupujeme v podobném pořadí. Stručně vás tu s nimi pro představu, jak se online marketing realizuje, seznámím.

Než se začnou tvořit jakékoliv reklamní kampaně, je pro nás klíčové pochopit business, produkty, služby, příběh, ambice a cíle klienta. Na začátku se proto stavíme do role “reportéra” a zjišťujeme všechny detaily, které později mohou pomoci v marketingových aktivitách. Každá firma má v marketingu jiný potenciál, a proto je důležité na počátku položit tyto základní stavební kameny pro další kroky.

Pochopení zákazníků

Následně je důležité do hloubky prozkoumat, kdo jsou zákazníci klienta, co je trápí a co doopravdy chtějí. Je třeba zjistit, jaké problémy řeší a jak jim služby dotyčné firmy pomáhají. Důležité je také pochopit jejich rozhodovací proces a co je při něm ovlivňuje. Spoustu cenných informací lze získat z rozhovorů se současnými i bývalými zákazníky. Všechny odpovědi pečlivě zaznamenáváme a vytváříme tak “marketingovou dokumentaci”.

Průzkum konkurence

Současně s průzkumem zákazníků se zabýváme i konkurencí. Analyzujeme, co konkurence nabízí, jak se odlišuje, v čem je silnější nebo slabší, a jakým způsobem komunikuje online. Tímto průzkumem identifikujeme další marketingové příležitosti pro klienta.

Návrh nabídky zákazníkům

Na základě zjištění o firmě, zákaznících a konkurenci klienta pomáháme vytvářet nabídku (prodejní texty), která co nejlépe komunikuje přidanou hodnotu a silné stránky jeho firmy. To zahrnuje sestavení nejen nových textů ale i prodejních stránek na webu. Díky předchozímu průzkumu obvykle není problém dát dohromady nabídku, která generuje více poptávek, než na co byl klient doposud zvyklý. Zkouší se různé varianty a testuje se, dokud se nenajde ta nejvýkonnější komunikace.

Konverzní optimalizace webu

Dobrá nabídka nestačí, musí být také přesvědčivá. Proto se web musí obohatit o recenze zákazníků, případové studie, expertní obsah, videa, loga spolupracujících firem a další prvky, které zvýší důvěryhodnost a přesvědčivost nabídky. Tyto prvky jsou obzvláště důležité, pokud se prodávají služby nebo produkty s vyšší cenou.

Spuštění reklamních kampaní

Teprve jakmile jsou hotové tyto základní stavební kameny, zahájí se propagace. V závislosti na cílech a strategii, která je společně navržena nebo vylepšena, se realizuje SEO, PPC, reklama na sociálních sítích nebo jiné taktiky, které dávají smysl. 

Vyhodnocování a úpravy

Marketing bez analytiky není efektivní. Průběžně se testují a analyzují různé varianty reklam, textů a kampaní. Na základě reálných výsledků – poptávek, zakázek a tržeb – se optimalizují jednotlivé části skládačky, odstraňuje se, co nefunguje, a zlepšuje to, co přináší výsledky. 

Digitální marketing je práce dlouhodobá a relativně časově náročná, ale je to právě v tomto dlouhodobém horizontu, kdy dokáže přinést velké výsledky.

Příklady z naší praxe

Jaké využíváme online marketingové strategie a taktiky, to si můžete přečíst v sekci referencí a případových studií, kde jsem to rozepsal do hloubky:

Další zajímavé zdroje

Zajímá vás digitální (online) marketing ještě víc? Doporučuji následující weby.

  • Moz Blog - Moz je přední autoritou v oblasti SEO. Jejich blog nabízí detailní průvodce, case studies a tipy pro optimalizaci webových stránek.
  • Neil Patel Blog - Neil Patel je známý expert na digitální marketing. Na svém blogu sdílí strategie a taktiky pro zvýšení návštěvnosti a konverzí.
  • HubSpot Blog - HubSpot poskytuje komplexní informace o inbound marketingu, prodeji a zákaznickém servisu. Blog obsahuje články, e-knihy a webináře.
  • Search Engine Journal - Tento portál nabízí aktualizace a analýzy týkající se SEO, PPC, sociálních médií a obsahu. Články píší přední odborníci v oboru.
  • Buffer Blog - Buffer se zaměřuje na sociální média a jejich efektivní využití pro marketing. Blog poskytuje tipy, jak zlepšit strategii na různých platformách.
  • Content Marketing Institute - CMI je zaměřený na všechny aspekty obsahového marketingu. Nabízí průvodce, případové studie a strategie pro tvorbu kvalitního obsahu.
  • Copyblogger – Copyblogger se specializuje na copywriting a obsahový marketing. Je to skvělý zdroj pro učení se psaní přesvědčivých textů a tvorbu obsahu.
  • Social Media Examiner - Tento web je zaměřen na všechny aspekty marketingu na sociálních médiích. Obsahuje návody, recenze nástrojů a nejnovější trendy.
  • Kissmetrics Blog - Kissmetrics se soustředí na analytiku a optimalizaci webových stránek pro zvýšení konverzí. Blog nabízí datově podložené tipy a strategie.
  • Ahrefs Blog - Ahrefs je známý SEO nástroj a jejich blog poskytuje hloubkové články o SEO, tvorbě odkazů a digitálním marketingu.
  • Backlinko - Backlinko je blog Briana Deana, který je expert na SEO a obsahový marketing. Poskytuje detailní průvodce a taktiky pro zlepšení pozic ve vyhledávačích.
  • Neil Patel's Marketing School - Marketing School je podcast, který Neil Patel pořádá společně s Ericem Siuem. Nabízí krátké, ale hodnotné epizody o různých aspektech digitálního marketingu.
  • Convince and Convert - Tento blog poskytuje strategie pro sociální média, obsahový marketing a zákaznickou zkušenost. Autorem je Jay Baer, uznávaný marketingový konzultant.
  • MarketingProfs - MarketingProfs nabízí články, webináře a kurzy o marketingových strategiích a taktikách pro různé odvětví.
  • Sprout Social Insights - Sprout Social je nástroj pro správu sociálních médií a jejich blog poskytuje tipy, jak zlepšit marketingové aktivity na sociálních sítích.
Digitální marketing: Co to je a jak na něj (2024)

Pomáhám malým českým firmám získávat více zákazníků už přes 10 let.