Digitální marketing: Co to je a jak na něj (2024)
Co je digitální (online marketing), jak funguje a jak se dá dělat?
Digitální marketing je forma marketingu, která využívá digitální technologie a internetové platformy k propagaci produktů nebo služeb. Na rozdíl od tradičního marketingu, který zahrnuje tisk, televizní a rozhlasové reklamy, digitální marketing se zaměřuje na online kanály, jako jsou webové stránky, sociální média, e-mail, vyhledávače a další digitální formy komunikace.
Digitální marketing se často nazývá také internetový marketing nebo online marketing.
Důvod, proč se firmy každý rok o tento druh marketingu zajímají více a více, je jednoduše ten, že může být výrazně ziskový.
Lidé dnes používají internet k nakupování prakticky neustále, tudíž firmy, které dokáží online marketing uchopit správně, mají šanci získat zajímavý podíl na trhu a s tím i vysoké tržby.
Není divu, že o něj mají takový zájem. Očekává se, že trh digitálního marketingu i nadále poroste s ročním tempem (CAGR) 9,1 % a do roku 2028 dosáhne hodnoty 807,92 miliardy USD. (*zdroj)
Naši klienti díky němu generují i miliony korun ročně.
Konkrétní ukázky z praxe a reálné výsledky českých firem najdete zde ..
Tento článek jsem napsal pro všechny, kteří se o online marketing zajímají a mají ho v úmyslu začít v brzké době dělat pro podporu svých obchodních cílů.
Dozvíte se tu:
Tak pojďme na to.
Podobně jako tradiční i digitální marketing se skládá z několika hlavních kroků:
Cíle mohou být různé.
A tak dále. Podle určených cílů se plánují následující aktivity a tvoří se marketingová strategie.
Tuto strategii se následně pokoušíme realizovat konkrétními taktikami, které využívají jednotlivých platforem.
Pojem strategie a taktika se v textech o digitálním marketingu často chybně zaměňuje. Strategie je o tom, co chceme dosáhnout a jakým směrem se budeme ubírat, zatímco taktika je o tom, jaké konkrétní kroky podnikneme k dosažení těchto cílů. Strategie poskytuje dlouhodobou vizi a směr, zatímco taktiky jsou konkrétní akce a metody použité k dosažení této vize.
Digitální marketing může zahrnovat různé kanály a platformy, přičemž každá funguje trochu jinak a má svoje pravidla.
Klíčovou součástí digitálního marketingu je neustálé měření a vyhodnocování výsledků, kterých firmy dosahují. Používají se k tomu analytické nástroje zaměřené na monitorování výkonu jak kampaní na konkrétních platformách, tak přímo na webových stránkách dané firmy.
Sbírají se data jako návštěvnost, míra prokliku (CTR), konverze (poptávky, objednávky), návratnost investice (ROI) a další. Tato čísla poskytují přehled o tom, co funguje a co je třeba zlepšit. Na základě toho mohou marketéři upravovat své strategie a taktiky pro dosažení lepších výsledků.
Při realizaci online marketingu firmy nejčastěji využívají ty platformy, které mají nejvíce uživatelů a tím i velký zásah ve společnosti.
Jedná se o tyto:
Pojďme si říct něco ke každému.
Drtivá většina lidí na internetu využívá vyhledávače při hledání produktů, které chtějí koupit, nebo odpovědí na otázky, které je zajímají.
Naprosto dominantním hráčem zde je Google. Češi kromě Googlu používají i Seznam.cz, ale jeho role v celkovém vyhledávání každý rok klesá. Před 10 lety to bylo půl na půl, ale dnes u našich klientů v praxi vidíme, že Seznam tvoří spíš už jen kolem 10 %.
Jak se dělá marketing na Googlu?
Existují dvě hlavní cesty: SEO a PPC reklama.
SEO neboli search engine optimization je metoda, pomocí které se firma snaží dostat svůj web mezi přední výsledky vyhledávání na konkrétní klíčová slova, která lidé vyhledávají. Dělá se to z toho důvodu, že uživatelé Googlu většinou navštíví pouze první weby a zbytek ignorují.
Jak SEO funguje a jak se při něm postupuje, o tom jsem psal například zde.
PPC reklama pak umožňuje inzerentům zobrazovat reklamy ve výsledcích vyhledávání Google, ale na YouTube, v Gmailu a na dalších partnerských webech Google.
Klíčové funkce Google Ads zahrnují:
Kromě SEO a PPC je zajímavý ještě nástroj Google My Business. Ten umožňuje firmám spravovat svůj online profil ve vyhledávači Google a v Google Maps. Pomáhá zvýšit viditelnost v lokálních vyhledáváních a umožňuje firmám zobrazovat důležité informace jako třeba otevírací dobu, adresu, kontaktní údaje a recenze zákazníků.
Příklad:
Sociální sítě ani nepotřebují komentář. Denně vidíme v ulicích a MHD lidi přilepené k obrazovkám svých telefonů, jak si krátí čas na Facebooku, Instagramu nebo Tiktoku.
Očekává se, že globální prodej na sociálních sítích dosáhne hodnoty 1,2 bilionu dolarů do roku 2025, přičemž tento růst je poháněn zejména generacemi Z a mileniály. (*zdroj)
Se skoro 3 miliardami uživatelů (*zdroj) je Facebook snadnou a levnou cestou k oslovení zákazníků.
Při realizaci marketingu na Facebooku používají firmy tzv. Facebook Pages, což jsou firemní profily, kde mohou firmy publikovat příspěvky, komunikovat s fanoušky a sdílet informace o svých produktech a službách. Stránky také umožňují publikovat události, provádět živé vysílání a sbírat recenze.
V dnešní době ovšem bez investice do reklamy není možné na Facebooku získat zajímavý dosah a zobrazení.
Od toho tu je Facebook Ads, což je výkonná reklamní platforma, která umožňuje cílit na uživatele podle demografických údajů, zájmů, chování a dalších kritérií.
Nabízí různé formáty reklam:
Instagram je vedle Facebooku další nejpoužívanější sociální sítí. Reklamy na této platformě jsou sloučené s Facebook Ads, neboť obě sítě spadají pod společnost Meta. Nabízí podobné možnosti cílení a formáty reklam jako FB.
Instagram je vizuální platforma, takže hlavní formáty zahrnují obrázkové a video reklamy, karuselové reklamy a reklamy v příbězích.
K realizaci reklam zde je potřeba firemní účet. Tyto takzvané business accounts umožňují firmám přístup k analytickým nástrojům, které sledují výkonnost příspěvků a reklam. Umožňují také přidávat kontaktní údaje, vytvářet nákupní příspěvky a využívat funkce Instagram Shopping.
LinkedIn je ideální platforma pro B2B marketing. Tedy oslovování jiných firem, protože umožňuje cílit na profesionály podle pracovních pozic, průmyslových odvětví, konkrétních společností a dalších kritérií.
Formáty Linkedin Ads zahrnují:
Podobně jako u Facebooku i zde firmy používají tzv. Company Pages umožňující firmám budovat svou značku, sdílet aktuality, publikovat pracovní nabídky a komunikovat s místní komunitou.
Když se bavíme o videoplatformách, obvykle se jedná buď o YouTube nebo TikTok.
YouTube má více než 2 miliardy přihlášených uživatelů měsíčně. Toto široké publikum nabízí firmám příležitost oslovit velké množství potenciálních zákazníků po celém světě.
Video je navíc jedno z nejmocnějších médií pro přenos informací. Pomocí videí mohou firmy efektivně prezentovat své produkty a služby, demonstrovat jejich použití a vytvářet silné emocionální vazby se zákazníky. Vizuální obsah je snadněji zapamatovatelný a může být velmi přesvědčivý.
Konkrétně na YouTube lze využít i placenou reklamu, a to prostřednictvím Google Ads. Ty umožňují inzerentům zobrazovat videoreklamy před nebo během přehrávání videí na YouTube.
Hlavní formáty zahrnují:
Tiktok se také stal jednou z nejrychleji rostoucích sociálních platforem na světě a nabízí tak firmám zajímavé příležitosti pro marketing a komunikaci se zákazníky. K dnešnímu dni má více než 1 miliardu uživatelů.
Kromě klasického obsahu publikovaného na profil může firma využít TikTok Ads.
Ty nabízí například:
Pokud v oboru, kde firma působí, existují zavedené weby a online magazíny, mohou firmy sáhnout také po propagaci na těchto místech.
Nabízí se zde několik možností:
E-mail marketing je nezřídka podceňován, přesto se jedná o jeden z nejefektivnějších nástrojů pro zvýšení ziskovosti marketingu a udržení zákazníků. Obzvlášť, pokud má firma databázi o větším počtu kontaktů.
Podle různých studií může návratnost email marketingu dosahovat až 4200 %, což znamená, že za každou investovanou korunu může podnikatel získat zpět až 42 korun.
Klíčové pro úspěch v email marketingu je, aby firma získala databázi svých kontaktů poctivou a legitimní cestou. Buď díky realizované zakázce či objednávce, nebo výměnou za hodnotný obsah zdarma.
Nástroje jako MailChimp, Ecomail nebo SmartEmaling umožňují firmám vytvářet a spravovat emailové kampaně. Tyto platformy nabízejí možnosti segmentace kontaktů, personalizace emailů, automatizace kampaní a sledování výkonnosti, což se dá v kampaních velmi dobře zužitkovat.
Když navazujeme spolupráci s malými firmami, vždy postupujeme v podobném pořadí. Stručně vás tu s nimi pro představu, jak se online marketing realizuje, seznámím.
Než se začnou tvořit jakékoliv reklamní kampaně, je pro nás klíčové pochopit business, produkty, služby, příběh, ambice a cíle klienta. Na začátku se proto stavíme do role “reportéra” a zjišťujeme všechny detaily, které později mohou pomoci v marketingových aktivitách. Každá firma má v marketingu jiný potenciál, a proto je důležité na počátku položit tyto základní stavební kameny pro další kroky.
Následně je důležité do hloubky prozkoumat, kdo jsou zákazníci klienta, co je trápí a co doopravdy chtějí. Je třeba zjistit, jaké problémy řeší a jak jim služby dotyčné firmy pomáhají. Důležité je také pochopit jejich rozhodovací proces a co je při něm ovlivňuje. Spoustu cenných informací lze získat z rozhovorů se současnými i bývalými zákazníky. Všechny odpovědi pečlivě zaznamenáváme a vytváříme tak “marketingovou dokumentaci”.
Současně s průzkumem zákazníků se zabýváme i konkurencí. Analyzujeme, co konkurence nabízí, jak se odlišuje, v čem je silnější nebo slabší, a jakým způsobem komunikuje online. Tímto průzkumem identifikujeme další marketingové příležitosti pro klienta.
Na základě zjištění o firmě, zákaznících a konkurenci klienta pomáháme vytvářet nabídku (prodejní texty), která co nejlépe komunikuje přidanou hodnotu a silné stránky jeho firmy. To zahrnuje sestavení nejen nových textů ale i prodejních stránek na webu. Díky předchozímu průzkumu obvykle není problém dát dohromady nabídku, která generuje více poptávek, než na co byl klient doposud zvyklý. Zkouší se různé varianty a testuje se, dokud se nenajde ta nejvýkonnější komunikace.
Dobrá nabídka nestačí, musí být také přesvědčivá. Proto se web musí obohatit o recenze zákazníků, případové studie, expertní obsah, videa, loga spolupracujících firem a další prvky, které zvýší důvěryhodnost a přesvědčivost nabídky. Tyto prvky jsou obzvláště důležité, pokud se prodávají služby nebo produkty s vyšší cenou.
Teprve jakmile jsou hotové tyto základní stavební kameny, zahájí se propagace. V závislosti na cílech a strategii, která je společně navržena nebo vylepšena, se realizuje SEO, PPC, reklama na sociálních sítích nebo jiné taktiky, které dávají smysl.
Marketing bez analytiky není efektivní. Průběžně se testují a analyzují různé varianty reklam, textů a kampaní. Na základě reálných výsledků – poptávek, zakázek a tržeb – se optimalizují jednotlivé části skládačky, odstraňuje se, co nefunguje, a zlepšuje to, co přináší výsledky.
Digitální marketing je práce dlouhodobá a relativně časově náročná, ale je to právě v tomto dlouhodobém horizontu, kdy dokáže přinést velké výsledky.
Jaké využíváme online marketingové strategie a taktiky, to si můžete přečíst v sekci referencí a případových studií, kde jsem to rozepsal do hloubky:
Zajímá vás digitální (online) marketing ještě víc? Doporučuji následující weby.