Co je EEAT aneb jak na úspěšné SEO

Co je EEAT aneb jak na úspěšné SEO

Co znamená EEAT v SEO?

Co je EEAT aneb jak na úspěšné SEO

V tomto článku se podíváme, co znamená známá zkratka EEAT (nebo zkráceně jen EAT) a proč je důležitá pro úspěch vašeho firemního webu ve vyhledávači Google.

Co je EEAT?

EEAT je zkratka pro Experience - Expertise - Authoritativeness - Trusthwortiness, neboli Zkušenost - Expertíza - Autorita - Důvěryhodnost. Jedná se o oficiální sadu pravidel společnosti Google, které vyhledávač využívá při analýze webů na internetu a podle kterých vyhodnocuje, jaké webové stránky má doporučit uživatelům při vyhledávání.

Podle nejnovějších tiskových zpráv a odborných průzkumů nabývá EEAT každý rok na stále větším významu při filtraci webů, zatímco zastiňuje faktory, které byly v minulosti důležitější (např. linkbuilding).

Pochopení těchto pravidel je proto klíčové pro váš úspěch v SEO.

Pojďme si je rozebrat všechny.

Jaká pravidla obsahuje EEAT?

Když mluvíme o EEAT (nebo zkráceně EAT), je označení “pravidla” možná trochu zavádějící. Google totiž neuvádí přesné pokyny, co konkrétně dělat, ale spíš vysvětluje, na co se jeho algoritmus zaměřuje a jakým způsobem k hodnocení stránek přistupuje. Nicméně i z toho si můžeme vzít poučení a na základě našich zkušeností se SEO projekty se tak pokusit je co nejlépe vystihnout.

Zkušenost (Experience)

V minulosti vyhledávačům kralovaly weby na základě toho, jak silnou měly doménu a jak významné postavení v internetovém trhu zaujímaly. Objevovaly se proto na prvních místech vyhledávání, ačkoliv mnohdy nabízely pouze obecné informace o tématech, které uživatelé Googlu vyhledávali.

EEAT, konkrétně Experience, tuto situaci mění. 

Nyní se vyhledávač více zaměřuje na to, zda dotyčný web (konkrétní článek) nabízí čtenářům vlastní zkušenost s tématem a zda pouze neopakuje obecné informace, kterých je internet plný.

Každá firma a každé odvětví se k tomuto může postavit různě, ale mrkněme na tyto příklady:

  • Stavební inženýr může nejen vysvětlit, jak se postupuje při stavbě objektu, ale také rozvést zkušenosti z vlastních stavebních projektů, sdílet své lekce a tipy.
  • SEO specialista může publikovat články o SEO, ve kterých kromě obecných znalostí shrne i příklady ze své vlastní praxe, jak konkrétně postupoval a proč tak postupoval.
  • Cestovní kancelář může nejen edukovat o zájezdech do Chorvatska, ale také se podělit o vlastní zkušenost s danými lokalitami, přidat vlastní fotky a natočená videa.

Pokud firemní obsah tímto způsobem začlení své jedinečné zkušenosti, naplní tím faktor Experience.

Expertíza (Expertise)

Neméně důležité je, aby obsah poskytoval skutečně odborné a profesionální znalosti. Možná si kladete otázku, jak by mohl Google nebo jakýkoliv jiný vyhledávač zhodnotit odbornost článků a stránek na tak různorodá témata, jakými internet oplývá. Jistě, bude zde nějaké omezení, ale je třeba si uvědomit, že Google je defacto jednou z největších databank na světě. 

Google má ve svém indexu miliardy kusů informací na všechna myslitelná témata, a to jak z českých tak zahraničních zdrojů, což mu dává unikátní možnost poměřit a vyhodnotit kvalitu obsahu na základě srovnání a nyní i umělé inteligence.

Často se udává, že míra expertnosti obsahu se dá nejlépe vyhodnotit na základě úrovně pozitivního přínosu svému čtenáři (nebo divákovi). Čím odbornější a pro uživatele hodnotnější obsah, tím lépe.

Autorita (Authoritativeness)

Zatímco expertíza záleží především na odbornosti obsahu přímo na webu, autorita závisí na tom, jak firemní web vnímají ostatní. 

Odborné zdroje jsou často citovány, ať už v článcích nebo publikacích, jsou výrazněji doporučovány a mají obecně lepší reputaci než zdroje neodborné. Čím více lidí a firem tímto způsobem “doporučuje” náš web a jeho obsah, tím více získáváme autoritu v dané oblasti.

Autoritu z části vytváří zpětné odkazy - tedy weby třetích stran, které odkazují své uživatele na nás. Ale to není vše. Autoritu může Google vnímat i z pouhých zmínek o firmě, brandu nebo když někdo někde sdílí naše kontaktní údaje, aniž by uvedl konkrétní webové stránky.

Důvěryhodnost (Trustworthiness)

Poslední částí EEAT je analýza důvěryhodnosti. Ta závisí především na kvalitě obsahu, faktické správnosti, citování zdrojů a celkově řečeno na doložení jakéhokoliv tvrzení.

Podobně jako při psaní prací na vysoké škole i Google si velmi považuje citování zdrojů (průzkumů, čísel, výsledků, referencí) z jiných důvěryhodných webů, smysluplnosti a faktické správnosti toho, co publikujeme, ale i míry, do jaké chráníme naše návštěvníky a uživatele, zabezpečení, způsobu používání cookies nebo reklam, či například jak transparentní jsme v uvádění kontaktních a firemních údajů.

Jak využít EEAT pro váš prospěch

Je několik kroků, které můžete při optimalizaci webu podniknout proto, abyste pravidla EEAT nejen splnili, ale navíc je i využili jako výhodu oproti konkurenci, která se jimi neřídí.

Tvořte prvotřídní obsah

Základní stavební kámen SEO a úspěchu v online marketingu. Tvořte obsah tak, aby dosahoval vysoké kvality, dodával čtenářům spoustu hodnoty a do hloubky rozebral téma, na které se zaměřuje.

Sdílejte vlastní (odborné) zkušenosti

Neváhejte se podělit o svoje vlastní zkušenosti, ukázky z praxe, příklady využití, referenční projekty nebo případové studie. Nebojte se v rámci edukace přidat i svůj vlastní názor nebo zážitek (s daným tématem).

Přidejte informace o firmě

Neschovávejte se. Otevřeně publikujte informace o autorovi, uvádějte informace o něm ale i o firmě, kterou zastupuje. Sdílejte kontakty, umožněte uživatelům se s vámi snadno spojit.

Budujte autoritativní odkazy

Pokud se věnujete aktivnímu linkbuildingu, snažte se budovat odkazy na webech, které jsou v oboru autoritativní a důvěryhodné. Tyto odkazy mají největší vliv na váš EEAT.

Další kroky

Děkuji vám za přečtení článku. 

Co je EEAT aneb jak na úspěšné SEO

Pomáhám malým českým firmám získávat více zákazníků už přes 10 let.