Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov

V článku si ukážeme, co je analýza klíčových slov používaná při optimalizaci webů pro vyhledávače (SEO) a jak na ní.

Analýza klíčových slov

V článku si ukážeme, co je analýza klíčových slov používaná při optimalizaci webů pro vyhledávače (SEO) a jak se tento strategický dokument vytváří krok po kroku.

Cílem článku je..

  • Vysvětlit, co je analýza klíčových slov v SEO.
  • Jak se taková analýza vytváří?
  • Kde se berou data o vyhledávání?
  • Jak se následně zpracovávají?
  • Využití klíčovky v dlouhodobém SEO.

Poznámka: Neexistuje univerzální cesta, jak tvořit analýzu, která by byla jediná správná. Každý SEO specialista nebo agentura má své vlastní postupy, nicméně základní kroky jsou vždy podobné. Těmi se tu budeme zabývat.

Co je analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov neboli lidově “klíčovka” je strategický dokument, který obsahuje zásadní informace o vyhledávání v Googlu a Seznamu. Přehledně ukazuje, co potenciální zákazníci hledají, kolik uživatelů to hledá a jak to do vyhledávačů zadávají.

Kromě toho analýza obvykle obsahuje také informace o tom, jak si na tato klíčová slova vede i váš firemní web či eshop. 

Obvykle má formát Excel a jedná se tak defacto o obyčejné tabulky s daty, nicméně profesionální analýza je zpravidla hluboce propracovaná a data má perfektně roztříděná podle různých parametrů. V některých případech analýzy využívají i pokročilejší techniky vizualizací dat a grafů pro znázornění podílu webu na internetovém trhu nebo podobně.

K čemu taková analýza slouží?

Je několik možných využití.

  1. Nejčastěji jako podklad pro SEO - tedy pro stavbu či vylepšování webu v souladu s tím, co lidé vyhledávají, a to tak, aby uživatele vyhledávač přivedl právě k vám.
  2. Dále jako podklad pro PPC reklamy - možnost využití dat k lepšímu zaměření a cílení reklam.
  3. Průzkum trhu - způsob, jak si udělat přehled o tom, co zákazníci na internetu vyhledávají, a z toho odvodit případný zájem o nové produkty nebo možnosti expanze do jiných odvětví.

Optimalizace webů pro vyhledávače by měla analýzou klíčových slov vždy začínat, neboť se bez ní SEO nedá dělat systematicky a efektivně.

Zároveň je podstatné si říct, že klíčovka není jen prostoduchá tabulka s vyhledávacími frázemi, měsíční hledaností a pozicí vašeho webu. Je-li zpracována kvalitně, obsahuje i kategorické roztřídění, klasifikační parametry a informace o tom, k jakým podstránkám vašeho webu (landing pages) se jednotlivá klíčová slova vztahují.

Jak vytvořit klíčovku

Tvorba analýzy je v principu docela jednoduchá činnost. Náročná je ale na časovou kapacitu. Nejmenší kvalitní analýzy se dají zpracovat v průměru tak za 7-10 hodin práce. Čím komplikovanější daný obor je nebo čím více produktů vaše firma nabízí, tím složitější je na přípravu.

Sběr dat a podkladů

Jako první krok musíme nejdřív získat co nejvíce dostupných dat z vyhledávačů Google a Seznam.

K tomu využíváme tyto nástroje:

  • Collabim, Ahrefs nebo Marketing Miner
  • Google Keyword Planner
  • Sklik Návrhy klíčových slov
  • Google Search Console a další ..

Pokud s analýzami teprve začínáte, doporučil bych vám jít prostě do Collabimu do nástroje na průzkum klíčových slov.

V něm stačí zadat “vstupní klíčová slova”, na základě kterých Collabim přes API vytáhne z vyhledávačů co nejvíce souvisejících a relevantních vyhledávacích dotazů.

V průběhu si můžete zvolit i konkrétní zdroje, odkud má Collabim čerpat.

Po odeslání požadavku a chvilce čekání pak získáte možnost si výsledek stáhnout ve formátu XLSX pro Excel.

Výsledná tabulka bude obsahovat velký mix všemožných klíčových slov, které Collabim nalezl.

Pokud chcete zjistit i jejich průměrnou měsíční hledanost nebo vaši konkrétní pozici ve vyhledávání, musíte si je zkopírovat:

A vrátit se do nástroje, viz obrázek..

Jakmile tímhle projdete, získáte přehlednou tabulku s potřebnými informacemi.

Tohle samo o sobě ale nestačí.

Správná analýza obsahuje ještě mnohem více.

Očišťování dat

Collabim vám sám o sobě “vyplivne” velké množství různých slov. Při bližším přezkoumání ale zjistíte, že se tam slova opakují, i když třeba v trochu jiných variantách.

Bylo by zcela zbytečné si tato slova v analýze ponechávat a řešit je separátně, protože i samotný Google je bere v podstatě jako tutéž vyhledávací frázi.

V této chvíli je tak třeba dokument “očistit” od zbytečných řádků.

SEO specialisté používají pro tento účel různé nástroje. Nejčastěji aplikaci OpenRefine, která umožňuje například..

  • Identifikace duplicit: Pomocí funkcí jako je faceting v OpenRefine můžete snadno identifikovat a odstranit duplicitní řádky. Tato funkce je užitečná pro vizualizaci četnosti výskytu různých variant slov a jejich rychlé čištění.
  • Normalizace dat: Ujistěte se, že data jsou v konzistentním formátu. Například změňte všechna slova na malá písmena nebo odstraněním diakritiky zajistěte, že "č" a "c" budou považovány za stejné znaky.
  • Regular Expressions (RegEx): V OpenRefine můžete použít regulární výrazy k pokročilému hledání a nahrazování vzorců v textu. To je užitečné pro odstranění nežádoucích znaků nebo pro standardizaci formátů dat.

Kategorizace a klasifikace dat

tuto část článku právě rozepisuji… (poslední akt. 28. 7. 2024)

Volba priorit

tuto část článku právě rozepisuji… (poslední akt. 28. 7. 2024)

Sledování klíčových slov

Jakmile máme analýzu hotovou, přejdeme k závěrečnému kroku. Protože samozřejmě chceme sledovat vývoj našeho webu a jeho výsledky na jednotlivá klíčová slova, naimportujeme si obsah analýzy do trackovacího nástroje Collabim.

Collabim nám umožňuje si importovaná slova přehledně “oštítkovat”, díky čemuž se nám rozdělí do skupin a my tak můžeme sledovat vývoj jednotlivých tematických okruhů, produktových řad a podobně.

Na obrázku vidíte příklad, kdy jsme si v analýze pro klienta rozdělili klíčová slova právě do tematických okruhů, které jsme si následně v Collabimu zařadili pod jednotlivé štítky:

*ilustrativní obrázek, část dat kvůli NDA skryta

Je zcela na vás a vašich potřebách, jak toto rozdělení a oštítkování uchopíte.

Kromě toho, že jsme zvyklí si klíčová slova rozdělovat do skupin, si u jednotlivých slov nastavujeme také další štítky podle priorit.

  • štítek priorita_1 pro nejdůležitější vyhledávací dotazy
  • štítek priorita_2 pro sekundární cíle
  • štítek priorita_3 pro méně důležité a tak podobně …

Poznámka: Existuje více různých nástrojů pro trackování klíčových slov kromě Collabimu, ale vzhledem k tomu, že Collabim je velmi dobře uzpůsoben českému trhu a obsahuje spoustu užitečných funkcí, naleznete v mých návodech zmínky právě o něm.

Klíčovka na vlastní pěst? Nebo někoho najmout?

Vzhledem k tomu, jak důležitý dokument klíčovka je pro celkový úspěch ve vyhledávání (a nejen tam), obvykle klientům doporučuji na její přípravu někoho najmout.

Cena analýzy pro malé firmy se pohybuje od 7 000 do 35 000 Kč - v závislosti na množství produktů a cílených klíčových slov.

Pokud se rozhodnete tvořit ji na vlastní pěst, věnujte zvýšenou pozornost správnému rozdělení klíčových slov do tematických bloků a na ně navazující architektuře vašeho webu. Zde je možné udělat velmi zásadní chyby, které na dlouhodobém časovém horizontu můžou výrazně prodražit vaše snahy o dobré SEO.

Děkuji za přečtení článku

Pokud jste došli až sem, děkuji za váš čas věnovaný čtení článku. Máte-li jakýkoliv dotaz, neváhejte se mi ozvat. Rád vám poradím. V případě zájmu pro vás analýzu také dokážeme vypracovat.

Další dobré zdroje o klíčovce

Pokud vás téma analýzy klíčových slov zajímá více, rozhodně doporučuji následující odkazy.

Analýza klíčových slov

Pomáhám malým českým firmám získávat více zákazníků už přes 10 let.